Zafira Tourer
Druhá generace Zafiry však nekončí. Její prodej bude pokračovat paralelně s třetím vydáním, které bude odlišeno obchodním označením Zafira Tourer. Výroba obou vozů bude probíhat v německém závodě Opelu v Bochumi.
Od roku 1999 prodal Opel 2,2 milionu kusů Zafiry. Model se zapsal do novodobých dějin automobilové kultury jako první MPV nižší střední třídy se sedmimístným interiérem a sedadly, která lze variabilně uspořádávat a přitom je mít všechna stále na palubě. Obdobný systém využívá i nejnovější model, ale taky řada konkurenčních MPV.
Koncepce uspořádání interiéru vychází z osvědčených řešení u dvou předchůdců, ale došlo i na několik inovací.
Variabilní sedadlový systém Flex7 dnes zahrnuje trojici samostatných sedadel místo lavice ve druhé řadě a dvě sedadla ve třetí řadě. Sedadla ve druhé řadě je možno v podélném směru individuálně posunovat v rozsahu 210 mm.
Novinkou Zafiry Tourer je příplatkový Lounge Seating system, který je obdobou uspořádání sedadel v Merivě. Prostřední sedadlo lze v tomto případě sklopit, vytvořit z něj loketní opěrku a dvě krajní pak posunovat v podélném směru v rozsahu 280 mm a v příčném směru o 50 mm směrem k podélné ose vozidla. Taková kombinace umožňuje vytvořit velkorysý prostor pro čtyři cestující s nadprůměrnými parametry v rámci kategorie MPV.
Úložné prostory
Pětimístná konfigurace ponechává za druhou řadou sedadel 710 l objemu pro zavazadla (tj. +65 l ve srovnání s předchůdcem). Po sklopení druhé i třetí řady vznikne prostor s rovnou podlahou, nad kterou je 1860 l pro zavazadla (+40 l).
Cestujícím je v interiéru k dispozici FlexConsole, obdoba variabilního středového tunelu FlexRail známého z Merivy. Loketní opěrka, držák nápojů a úložná schránka nyní může zaujmout jakoukoliv polohu mezi předními sedadly díky možnosti podélného posuvu.
Proti Touranu i Sharanu
Třetí Zafira dorostla až k hranici dospělých MPV. Její délka 4,66 m se mezigeneračně zvětšila o 20 cm (!), podobně dramatický růst zaznamenáváme i na podvozkových mírách. Rozvor náprav se posunul od 2.703 mm k nynějším 2.760 mm (+ 57 mm), rozchod kol vpředu teď měří 1.584 mm (+96 mm), vzadu pak 1.588 mm (+78 mm).
Design přídě byl již avizován už vzhledem Ampery a několika studiemi. Novým stěžejním motivem je vertikální propojení hlavních světlometů a mlhových světel bumerangovými prvky. Podobně dynamická je silueta i záď, kterou mohou zdobit diodové koncové svítilny.
Užší A-sloupky nové konstrukce mají vylepšit výhledové poměry, podobně jako větší boční okna a změněná poloha vnějších zpětných zrcátek nově umístěných na dveřích.
Za příplatek bude dodávána velkoplošně prosklená panoramatická střecha.
Wattův přímovod i adaptivní podvozek FlexRide
Přední náprava Zafiry Tourer pochází z Insignie (vzpěry McPherson, příčná spodní ramena), vzadu se nově objevuje modifikovaná zadní náprava z nové Astry, pro kterou je charakteristická neobvyklá aplikace Wattova přímovodu. Prostorově úsporné řešení umožnilo instalaci druhé generace integrovaného nosiče jízdních kol v zádi vozidla.
Pro Zafiru bude k dispozici aktuální generace adaptivního podvozku FlexRide s režimy Standard, Sport a Tour, ale taky celá řada elektronických asistenčních systémů.
Palubní elektronika
Novinkou je adaptivní tempomat poprvé u Opelu kombinovaný s obdobou pre-crash systému, kterému Opel říká Collision Mitigating Braking (CMB) . Jakmile elektronika vyhodnotí situaci na základě dat z radaru jako blížící se nevyhnutelnou srážku, samočinně jsou aktivovány brzdy a vozidlo je připravováno na kolizi, tak aby se snížily její případné následky pro posádku.
V nabídce je taky kamera Opel Eye s převzatým systémem varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu (Lane Departure Warning) a výrazně vylepšeným rozpoznáváním dopravních značek (Traffic Sign Recognition).
Digitální kamera zásobuje daty také další palubní systémy: Following Distance Indication (informuje řidiče o aktuálním odstupu od vozidla jedoucího před ním), Forward Collision Alert (varuje řidiče před hrozící kolizí zvukovými a vizuálními signály), Intelligent Light Ranging system (rozšiřuje funkce adaptivních světlometů AFL+ o úpravu dosahu světel k vozidlu před vámi, aby bylo sníženo riziko jeho oslnění).
Pro Zafiru je novinkou také Side Blind Spot Alert (varování před kolizí při přejíždění z pruhu do pruhu), pokročilý parkovací asistent Advanced Park Assist nebo zadní parkovací kamera.
Sportovní Zafira potvrzena
Při uvedení na trh dostane Zafira do vínku dva zážehové a tři vznětové motory.
- Zážehová škála je prozatím tvořena čtyřválci 1,4 Turbo (88 kW) a 1,4 Turbo (103 kW).
- Vznětová sází na tři výkonové verze motoru 2,0 CDTI s 81 kW, 96 kW a 121 kW.
Opel dále připravuje verze na alternativní paliva jako CNG a LPG.
Potvrzen je příchod nové generace vysokovýkonné motorizace pro Zafiru, která by měla dostat během několika měsíců zcela nový agregát.