TEST STĚRAČŮ
Ruce pryč od levných a bezejmenných
Kdo chce mít dobrý výhled z auta přes čisté čelní sklo, potřebuje kvalitní stěrače. Test německé organizace GTÜ porovnal levné i dražší bezraménkové stěrače. Nejlevnější ze supermarketu propadly.
Kvalitní stěrače očistí sklo za každého počasí a také při vysokých rychlostech
GTÜ varuje hlavně před málo známými neznačkovými výrobky. Srovnávací test ukázal, že v kvalitě pokulhávají a řidiči nezaručí čistý výhled.
V zimě čelí stěrače mrazu a sněhu, v létě mají za úkol setřít mouchy, pyly a jiné lepkavé plody přírody. Kvalitní výrobky musí zvládnout svůj úkol za každého počasí a při nízkých i vysokých rychlostech.Organizace GTÜ, která v Německu provozuje stanice technické kontroly, do srovnání zařadila výrobky značek Bosch, Car Point, Champion, Hella, Motgum, SWF, Valeo a Volkswagen.
Testy probíhaly v provozu i v laboratoři. Všechny zkoušené produkty patří mezi tak zvané bezraménkové stěrače.
Nemají kovový rámeček a tvoří je navenek pouze kus gumy. Kupci nových aut je dostávají k vozu automaticky z výroby.
Jednou za dva až čtyři roky je však zapotřebí stěrače vyměnit za nové. Guma trpí hlavně v zimě, kdy přimrzá ke sklu.
Test GTÜ zjistil, že se nevyplatí kupovat levné stěrače nabízené v supermarketech nebo v on-linových obchodech.
Naopak nejlépe v testu obstály stěrače Hella, Bosch a výrobek označený jako originální příslušenství pro vozy Volkswagen.
Srovnávací zkoušky měly tři hlavní kategorie
- kvalitu omývání skla
- rychlost opotřebení gumiček
- jednoduchost montáže
Svou kvalitu prokázaly nejlepší stěrače hlavně při vyšších rychlostech, kdy na rozdíl od levnější konkurence neklesá jejich účinek.
Průměrné, ale stále ještě dobré výsledky měly v testu stěrače Valeo Silencio X-TRM a SWF Visioflex.
O další stupínek zpět zůstal výrobek Champion Aerovantage, který neprokázal dobré vlastnosti při zkouškách čištění skla, navíc u něj dochází k rychlému opotřebení.
Nejhorších výsledků dosáhly ve srovnání osmi různých produktů stěrače nesoucí označení Motgum a Car Point.
Ani jako nové nedokázaly ve zkouškách předvést slušný výkon v mytí čelního skla.
S dalším opotřebením jejich výkon dále klesal. Při rychlostech nad 100 km/h už prakticky přestávaly plnit svůj účel.