Šest kroků k nižší spotřebě
V roce 2011 se na trh dostanou první Mazdy s novou konstrukcí nazvanou Mazda Skyactiv. Tato koncepce je součástí dlouhodobé strategie Sustainable Zoom-Zoom a budou do ní spadat všechny dosavadní inovace uvedené od roku 2008. Skyactiv zastřeší snahy Mazdy snížit mezi lety 2008 a 2015 spotřebu svých aut o 30 %.
Auta dostanou nové platformy a pohonné ústrojí, mění se ale i přístup k výrobním postupům a vývoji.
První částí této skládanky je zážehový motor Skyactiv-G. Klíčovou inovací je mimořádně vysoký kompresní poměr 14,0:1 – nejvyšší mezi sériovými motory spalujícími benzin. Vysoká komprese zajistí o 15 % lepší účinnost a vyšší točivý moment, přitom nebude docházet k poruchám spalovacího procesu (klepání). Zároveň se zlepší pružnost motoru v nízkých a středních otáčkách. Pohonná jednotka dále dostane přímé vstřikování, duté písty a výfukový systém s uspořádáním 4-2-1.
Vznětový motor Skyactiv-D nabídne podobné spektrum inovací. Také on bude mít kompresní poměr 14,0:1 – v tomto případě se naopak jedná o nejnižší hodnotu u vznětových motorů. Agregát dostane dvoustupňové přeplňování, bude mít lineární odezvu a široké využitelné pásmo otáček. Omezovač je nastaven až na 5200 min-1.
Motor vyhoví přísným normám včetně Euro 6, bez toho, aby potřeboval selektivní katalyzátor se vstřikováním močoviny nebo jiné vybavení pro zachycování oxidů dusíku. Spotřeba paliva bude o 20 % nižší než u aktuálních turbodiesel Mazda.
Podle dřívějších informací bude mít zážehový motor objem 2,0 litru (121 kW, 210 Nm) a vznětový 2,2 litru (129 kW, 420 Nm).
Přenos hnací síly bude zajišťovat nová převodovka Skyactiv-Drive. Mazda zatím nezveřejnila bližší popis její konstrukce, ústrojí má „kombinovat výhody konvenčního automatu, CVT a dvouspojková převodovky“. Účinnost by se měla mezigeneračně zlepšit o 4 až 7 % a dosáhnout úrovně manuálních převodovek.
Chystá se i nová manuální převodovka Skyactiv-MT, menší, lehčí, s menšími vnitřními ztrátami a vylepšenou kulisou řazení.
O snižování hmotnosti karoserie se Mazda úspěšně snažila už u současných modelů. Nová platforma Skyactiv-Body má ubrat dalších 8 % hmotnosti a současně zlepšit tuhost o 30 %. Změn je dosaženo častějším uplatněním vysokopevnostní oceli a optimalizováním spojů. Výborné výsledky v nárazových zkouškách si Mazda slibuje od použití rovných nosníků.
Podvozek Skyactiv-Chassis znamená novou, lehčí a pevnější zadní víceprvkovou nápravu. Celé zavěšení bude o 14 % lehčí než dosud, rozložení všech částí podvozku i řízení projde revizí a nové nápravy nabídnou lepší stabilitu při vysokých rychlostech.
První model s konstrukcí Skyactive se dostane do prodeje v příštím roce. V Evropě se uplatnění ve větší míře dočká zřejmě s příchodem nové generace Mazdy6 v roce 2012.