Porsche Cayman

 

 

 

 

Nejostřejší, nejvýkonnější a nejrychlejší Porsche Cayman.

Přednosti 

Divoký motor; ostrá a přesná převodovka PDK; bravurní jízdní projev na silnici i na okruhu; nižší hmotnost a vyšší výkon než u Caymanu S; rozumná cena

Zlosti

Brzdy při brutální zátěži mírně zvadnou; silný valivý hluk na dálnici; proč se nejmenuje RS?

Tohle auto nemělo nikdy přijít na svět. Když Porsche před šesti lety uvedlo na trh „Boxster s pevnou střechou“, všichni z něj cítili pečlivě vykalkulovaný odstup od 911. Cayman jako model ze vstupní řady nesměl a nemohl být rychlejší, zábavnější nebo prostě lepší než ikonická devětsetjedenáctka, ačkoliv měl oproti ní vrozenou výhodu příznivějšího rozdělení hmotnosti. Automobilové časopisy i fanoušci od začátku hojně spekulovali na téma ostřejšího Caymanu ve stylu „Rennsport“, ale Porsche takové úvahy neúnavně odmítalo. Až doteď.

Cayman R je zatím nejradikálnější intepretací řady Boxster/Cayman: lehčí (o 55 kg), výkonnější (o 10 koní) a ostřejší (jak dokládá těžiště snížené o 22 mm). Autoweb.cz měl to potěšení zúčastnit se jako jediný česky psaný internetový magazín mezinárodní prezentace na španělském ostrově Mallorca a zjistit, zda tyto modifikace udělaly z Caymanu juniorskou GT3 RS.

 Porsche Cayman R: Cayman na dietě

Jak se na správné „leicht“ Porsche sluší už od dob ikonické Carrery 2.7 RS, Cayman R signalizuje svoje druhové zařazení dost jasně na to, aby ho praví porschefilové rozeznali na první pohled, ale před nezasvěcenými zůstal nepoznán. Sedí o 20 mm blíž k silnici, vzadu má namísto vysouvacího spoileru relativně decentní, ale přece jen nepřehlédnutelné napevno montované křídlo a černé lemování předních světel mu dává zlověstný pohled. Můžete ho mít v jakékoliv barvě ze standardního vzorníku Porsche, ale v zelené „peridotmetallic“ a na černých kolech vypadá úžasně. Zatímco běžný Cayman působí z některých úhlů trošičku zavalitě, verzi R s nižším postojem a zadním křídlem obklopuje vizuální drama hodné malého superauta.

O vzhled tady ovšem jde snad až na posledním místě. Porsche jsou odjakživa auta od inženýrů, nikoliv auta od designérů, a modifikovaná karoserie Caymanu R se pyšní o 15 procent menším vztlakem vpředu a dokonce o 40 procent vzadu. Už když vezmete za kliku dveří, víte, že usedáte do výjimečného Caymanu. Dveře jsou totiž vyrobené z hliníku, stejně jako u 911 Turbo, a jejich lehkost je v ruce znát. Aby také ne, když váží o sedm a půl kilo méně než ocelové dveře Caymanu S! Celková úspora tak dělá výrazných patnáct kilogramů. Odlehčená jsou i desetipaprsková devatenáctipalcová kola. Porsche o nich tvrdí, že při hmotnosti celé sady 40 kg jsou to nejlehčí kola z celé jejich nabídky.

Dalších dvanáct kilo ušetří skořepinová sedadla s karbonovou kostrou a nějaké to deko k dobru získali konstruktéři odstraněním detailů jako stínicí štítek nad přístrojovým panelem, dveřní kapsy nebo držák nápojů – to všechno byste v Caymanu R hledali marně. A pokud vám není líto dávat peníze navíc, můžete si (za 1904 eur) objednat dokonce i speciální, menší a lehčí akumulátor.

Ne všechny snahy o úsporu hmotnosti ale vyznívají zcela upřímně. Rádio a klimatizace (minus 15 kg) se dodávají na přání – a řekněme si na rovinu, že každý realisticky uvažující zákazník si je do svého Caymanu R pořídí. A textilní poutko místo kliky dveří je sice detail se slavnou historií, ale v autě, do kterého si můžete doobjednat navigaci, Bluetooth a další luxusní vymoženosti, se jeví poněkud teatrálně. Většina Caymanů R tak bude nejspíš vážit aspoň o dvacet kilo víc, než činí oficiálně uváděná hmotnost 1295 kg.

Dvouspojková sedmistupňová převodovka PDK, o níž bude ještě řeč, přidá dalších 25 kg, ale v kombinaci s paketem Sport Chrono, jehož součástí je i launch control, zkrátí akceleraci 0-100 km/h ze standardních 5,0 l na 4,7 s. To za těch pětadvacet kilo, navíc umístěných nízko u zadní nápravy, stojí, co říkáte?

Porsche Cayman R: Za volantem

Je poslední únorová sobota. Slunce se ještě nevyhouplo nad obzor, ale Caymany seřazené před hotelem Hilton jsou připravené vyrazit. Než se novináři nasnídali, realizační tým ve stanu za hotelem auta předehřál, takže teploměr vody teď ukazuje 85 stupňů. Typické Porsche. Spustit zadek přes pevnou bočnici skořepinové sedačky není příliš pohodlné a musíte si zvyknout i na nenastavitelný sklon opěradla. Později se víc než důkladně přesvědčíme, že to ničemu nevadí – pozice za volantem je bezchybná a vedení trupu příkladné, což je dáno nejen tvarem skořepiny, ale i potahem z alcantary, na kterém při brzdění nekloužete dopředu. Odlehčení sedadel v úrovni lopatek jednak vypadá dobře, ale hlavně šetří hmotnost a přivádí vzduch k místům, z nichž se při rychlé jízdě na klikatých silničkách řine pot.

Alcantarou jsou potaženy také dveřní výplně, stropní čalounění a především volant. Semiš místo kůže po bříšky prstů je možná jen detail, ale přece dokáže způsobit, že se okamžitě začnete cítit trochu jako v závodním autě. Porsche si zaslouží pochvalu za to, že na rozdíl od BMW nepodlehlo kontraproduktivní módě zbytečně masivních věnců a opatřuje své modely včetně těch nejsportovnějších jednoduchými, jen přiměřeně silnými volanty.

První kilometry trasy nás vedou rovinatou východní částí ostrova, kde se úzké cesty táhnou mezi nepřehlednými kamennými zídkami a ospalý ranní provoz se mísí s nedočkavými cyklisty, kteří se sem stahují z celé Evropy. Nejspíš si hrají na Vueltu – jezdí ve skupinkách takovým způsobem, že bezohledně blokují celý jízdní pruh. To není ten pravý čas a místo pro objevování nejhlubších zákoutí dynamického potenciálu ostrého Caymanu. Můžeme ale obdivovat strukturální tuhost auta. Dotace z Evropské unie do této části ostrova očividně zatím dorazit nestihly (a jak to v EU vypadá, už ani nestihnou), takže povrch místních cest má k idylickému stavu kontinentálního Španělska daleko. Přestože verze R dostala kromě zkrácených pružin také tvrdší tlumiče a stabilizátory, díky nesmírně pevné karoserii a malým neodpruženým hmotám je kvalita jízdy mimořádně dobrá. Tohle umějí inženýři z Weissachu jako málokdo.

Při tomto poklidném způsobu jízdy, ve výchozím režimu řídicí jednotky (tlačítka Sport a Sport Plus necháváme prozatím na pokoji, stejně jako řadicí tlačítka převodovky PDK), je Cayman R příjemný cestovatel. Plynový pedál nakalibrovaný tak, že řidič nevnímá jízdu legálními rychlostmi jako nesnesitelné utrpení, je další z detailů, které jsou ve světě Porsche tak běžné, jako jsou vzácné mimo něj.

Leave a Reply