Kdy přezout pneumatiky letní/zimní?
Nejdůležitějším faktorem by měly být provozní podmínky, tedy teploty vozovky a vzduchu.
Optimální pro zimní pneumatiky jsou teploty pod 7°C. Při dosažení těchto nízkých teplot je již předpoklad nejen toho že v některých místech může být vozovka namrzlá, ale směs zimní pneumatiky je právě pro tyto a nižší teploty optimalizována.
Naopak při teplotách nad 17°C je vhodné použít letní pneumatiky neboť nad touto hranicí teplot dochází ke zvýšenému opotřebení zimních pneumatik. Kolem 30°C pak jízda na zimních pneumatikách může být na suché vozovce nebezpečná.
Samozřejmostí je u letních pneumatik to že je zásadně nepoužíváme na sněhu, kde se vozidlo stává přímo neovladatelným. A to vzhledem k vzorku pneumatiky.
Kdy měnit pneumatiky?
- Budete-li odkázáni na pneuservis – buďte prozíravý – objednejte se včas!
- Druhým výhodnějším způsobem je vlastnění a skladování druhé sady pneumatik.
Jednoduše si můžete potom dle aktuálního stavu počasí namontovat zimní, nebo letní sadu.
Naše doporučení proto zní – vždy si například v září (zimní pneumatiky) a v únoru (letní pneumatiky), zajeďte do servisu vyvážit (převážit) pneumatiky. V servisu vás rádi uvidí a vše vám udělají i na počkání, ale hlavně budete mít připraveny pneumatiky na nadcházející sezónu.
Proč vyvažovat pneumatiky?
- Pří 1000 km pozmění tvar
- U špatně nahuštěných pneumatik
- Jízda na silnici ( díry, různé výčnělky )
Řidiči by neměli vyvažování podcenit .
Přeci jen když už zaznamenáte vibrace i na řízení, bude již pozdě vůči vašemu podvozku a vše se trochu prodraží.
Co je dobré doporučit?
- S prvním sluníčkem a oteplením neměnit zimní pneumatiky za letní. Než schovávat zimní pneumatiku s 3mm vzorkem na příští sezónu, tak je lepší ji ponechat na vozidle i na jaře a pro zimní období již zvolit pneumatiku novou.
- Naopak s prvním mrazem měnit pneumatiku letní za zimní je už pozdě.
- Kdo jezdí brzo ráno např. do práce, bude jistě měnit letní pneumatiky za zimní o něco dříve a zimní pneumatiky zase naopak na vozidle ponechá až do ranních teplot nad 14°C a to i přesto že se z práce bude například vracet po vyhřátém asfaltu.
- Při domácí výměně pneumatik doporučuji pořídit si momentový klíč.
Stojí cca do 1 600,-Kč a je použitelný např. na všechna vozidla, neboť je nastavitelný na různé hodnoty. Většina matic osobních aut se utahuje např. na 180-220Nm. Bude se hodit i na motocykl. Při montáži pneumatik vzduchovou pistolí bych určitě jako zákazník trval na přetažení kol správným momentem! (Zkontrolování) Potom si můžete být jisti tím že kolo v případě defektu povolí i méně svalnatý jedinec a šrouby se vám při jízdě samovolně neuvolní, ani neuletí v případě utažení silou jako na nákladním vozidle.
Pneumatiky vždy skladujte očištěné a připravené na další sezónu, nebo využijte služeb pneuservisů.
Pět let používané pneumatiky a déle by měl překontrolovat odborný pracovník 1x za rok.
Výměna pneumatik nutná
-
po 10 letech od data výroby ( i tehdy není-li vzorek sjetý)
- rezervní pneu také z důvodu bezpečnosti
Datum výroby je na boční straně pneumatiky Kód. Tak například kód „DOT 1509“ znamená, že pneumatika byla vyrobena 15.týden roku 2009. Pneumatiky se skládají z nejrůznějších druhů materiálů a pryžových směsí – proto nejde přesně předpovědět životnost určité pneumatiky.
Proto doporučujeme pravidelnou prohlídku pneumatik jedenkrát do roka.
PROČ MĚNIT VENTILEK NA PNEUMATICE?
- Vzduchový ventil je velmi důležitou součástkou přispívající k vzduchotěsnosti pneumatiky.
- Když auto jede rychlostí 100 km/h, působí na ventil odstředivá síla rovnající se hmotnosti 1,7 kg !
- Vzduchový ventil se vlivem odstředivé síly neustále opotřebovává.
- Proto je velmi důležité provést při každé výměně pneumatik i výměnu vzduchového ventilu.
Ohrozit životnost pneumatik a dokonce vaši osobní bezpečnost za cenu nového ventilu – taková šetrnost jistě není na místě. Neměli byste proto nikdy zapomenout dohodnout se s prodejcem pneumatik, aby při výměně pneumatik vyměnil rovněž ventily.
JAKÝ BY MĚL BÝT TLAK V PNEUMATIKÁCH?
Správný tlak je důležitým faktorem, jak z hlediska bezpečnosti tak i dlouhé životnosti pneumatik.
Kontrolu tlaku je třeba provádět v době, kdy jsou pneumatiky chladné. Kontrolu tlaku provádějte pravidelně, přibližně jednou za čtrnáct dní
Pokles tlaku může být způsoben přirozeným unikáním vzduchu stěnami pneumatiky,
- poklesem teploty okolního prostředí,
- malými perforacemi, které u pneumatik bez duše sice nevedou k okamžitému vypuštění, ale časem mohou vést k nenapravitelnému poškození pneumatiky, k němuž jízdou s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou dochází.
- Tlak v pneumatikách kontrolujte každých čtrnáct dnů nebo alespoň jednou za měsíc, především před delší rychlou jízdou. Správný tlak je významným faktorem z hlediska bezpečnosti i životnosti pneumatiky. Tato kontrola by měla být prováděna „za studena“ (před jízdou mají pneumatiky teplotu okolí). Nezapomeňte také na rezervu a držte se doporučení výrobce.
- Při každé výměně pneumatiky je třeba vyměnit i ventil. Zaručuje totiž vzduchotěsnost a přispívá k životnosti pneumatiky. Vlivem odstředivé síly dochází k jeho opotřebení. Vyvážení je důležité pro potlačování vibrací. Pomáhá zabraňovat předčasnému opotřebení pneumatik, ale také závěsů, řízení a ložisek kol.
ZKONTROLUJTE GEOMETRII KOL NA VOZIDLE
Stejně tak i geometrii náprav (sbíhavost a odklon). Tím se můžete vyhnout nepravidelnému nebo abnormálně rychlému opotřebení pneumatik. Špatná geometrie způsobuje abnormální opotřebení.