Nissan Leaf – Auto roku?

 

Známe  7  finalistů boje o prestižní ocenění Evropské auto roku.

Historicky poprvé je mezi nimi elektromobil

Na seznamu sedmi finalistů ankety o auto roku v Evropě je vůbec poprvé v její historii auto bez spalovacího motoru. Kromě obvyklých podezřelých hatchbacků a MPV se do finále dostal Nissan Leaf. Je to pro něj velká pocta – kritéria pro výběr evropského auta roku pokročilé technologie nijak nepreferují. Porotci se podle pravidel zajímají čistě o cenu, učitné vlastnosti, jízdní vlastnosti a podobně.

Play Reklama na Nissan Leaf Praštěná reklama dobře vystihuje, co se asi honí hlavami porotců auta roku.

Leaf samozřejmě musel tak či onak zaujmout svým novátorstvím. Jiank se jeho přítomnost na seznamu vysvětlit nedá. Všechna ostatní auta jako by byla opakem Nissanu: jsou levnější, praktičtější, větší, dál dojedou… A kdo že se tedy dostal do finále? Je tu Alfa Romeo Giulietta, Citroën C3/DS3, Dacia Duster, Ford C-Max, Opel Meriva a Volvo S60/V60.

Pokud by Leaf vyhrál, nebyl by prvním evropským autem roku s velkým elektromotorem na palubě. V roce 2005 zvítězila Toyota Prius. Elektromobil se však ještě nikdy nedostal ani do finále. Zjevení Nissanu Leaf dokazuje, že se pohled na čistě elektrické vozy mění. Baterie a další systémy prožívají období bouřlivého vývoje a pomalu (a nejspíš nezastavitelně) si razí cestu z okraje zájmu na vrchol.

Evropské auto roku pořádají motoristické magazíny ze sedmi zemí. Každoroční anketa letos proběhne už po sedmačtyřicáté. Patří mezi nejvýznamnější světová klání tohoto typu. Starší je pouze její severoamerický protějšek, pořádaný magazínem Motor Trend už od padesátých let. Naproti tomu Světové auto roku je cena poměrně nová, poprvé se udělovala v roce 2005. Rychle si však získala pozornost médií.

O titul evropského auta roku se mohou ucházet vozy z celého světa, pokud jsou  na trhu alespoň pěti evropských zemí a jejich očekávané prodeje přesahují pět tisíc kusů ročně. Vloni si první místo odnesl Volkswagen Polo, před ním Opel Insignia a Fiat 500. Fiat má také zdaleka nejvíc trofejí od poroty evropského auta roku, celkem devět.

Leave a Reply