Nejdražší veterán světa
Kanadská aukční síň RM Auctions zveřejnila deset nejdražších veteránů světa, tedy historických automobilů, které byly prodány za nejvyšší částky.
Ceny poválečných kousků šplhají do závratných výšin, o čemž svědčí přítomnost například čtyř Ferrari v aktuálním žebříčku, navíc dvě z nich okupují stupně vítězů.
Nejdražším automobilem se loni v květnu stala slavná 250 Testa Rossa ročníku 1957, která změnila majitele za 12,4 milionu dolarů, či chcete-li 9,1 milionu eur. V korunách bychom se dostali takřka k částce 226,5 mil.. Opravdu pěkná sumička za krasavce z druhé poloviny padesátých let, jehož třílitrový dvanáctiválec s červenou hlavou (odtud název Testa Rossa) dává 221 kW, tedy tři stovky starých dobrých koní.
8 milionů eur (198,9 milionů Kč) zaplatil novopečený vlastník před dvěma lety za jiné Ferrari: otevřené 250 GT California na krátkém šasi.
Předválečnou produkci zastupuje například slavná Bugatti 41 Royale ročníku 1931. Jedna ze šesti vyrobených odčerpala z bankovního konta 7,2 milionu eur (skoro 179 milionů korun). Její řadový osmiválec objemu takřka 12,8 l je z dnešního pohledu opravdovým mastodontem, vždyť tyto agregáty poháněly i aerodynamické motorové vozy WR (Wagon Rapide, nebo též Autorail) francouzských státních drah SNCF. Obří je koneckonců celé auto, rozvor 4,3 m a délka 6,4 m hovoří jasně.
Další kus z továrny v Molsheimu, kompresorová Bugatti 57 SC coby aerodynamické kupé Atalante, přišel na 5,8 milionu eur (144,6 milionu Kč).
V Top 10 lze najít jiný skvost z třicátých let, tentokráte z Německa. Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster nebyl žádnou levnou záležitostí ani v době svého vzniku, byť byla u našich západních sousedů z historického hlediska jakkoli ponurá. Zanechme ale analýz tehdejších událostí a soustřeďme se na automobil. Kompresorem Roots přeplňovaný vidlicový osmiválec 5,4 litru poskytoval 132 kW (180 k), což jej dokázalo katapultovat až na 170 km/h. Rychlostní limity byly před více než sedmi desítkami let ještě věcí neznámou. Mercedesy jsou v pořadí celkem dva: tím druhým je otevřený dvoumístný SSK, monstrum se šestiválcem 7,1 l.
Nejstarším automobilem v žebříčku je Rolls-Royce 10 hp. Tento model byl prvním vozem slavné značky po uzavření dohody mezi Henrym Roycem a Charlesem Rollsem. První jej vyvinul a vyráběl, druhý jako exkluzivní dealer prodával. V letech 1904-1906 bylo postaveno celkem 16 dvouválců, dražený exemplář se prodal za 5,3 milionu eur (132,4 milionu Kč).
Takřka stejnou sumu zaplatil nejúspěšnější zájemce za naopak nejmladší vůz z desítky: Shelby Cobra Daytona Coupé z roku 1965. Jeho základem byl slavný roadster AC Cobra upravený Carrollem Shelbym. Jednalo se ale o uzavřený prototyp určený primárně pro závody, který vnikl v pouhých šesti exemplářích. Jeho srdcem byl americký motor Ford V8, který dával až 280 kW (380 k), což stačilo k překonání rychlosti 300 km/h.
Slušné závodní náčiní i dnes, ovšem pro klání historických vozů se přece jen jedná o poněkud drahou hračku, a tak Cobra Daytona určitě odpočívá v soukromě sbírce.