Mercedes-Benz W 154

 

 

 

 

Mercedes-Benz W154,

 

 

Je to asi nejcennější auto v Česku. „Počátkem 90. let jsme měli řadu nabídek ze zahraničí, zájemci nabízeli až miliardu korun,“ říká Petr Kožíšek, vedoucí oddělení historie a dopravy muzea.

Mercedes-Benz W154, jak zní jeho plné jméno, vznikl v 11 kusech, dnes se ví o devíti. „Jsou to naprosté klenoty,“ popisuje Kožíšek. „Bývá považován za nejlepší závodní vůz všech dob.“ Český exemplář je o to vzácnější, protože je v původním stavu, má dokonce i ty pneumatiky, jak je obrousil Caracciola, největší hvězda stáje.

Kromě Caraccioly, který s ním v roce 1938 vyhrál evropský šampionát, s nimi závodili Juan Manuel Fangio nebo Hermann Lang.

Raketu na čtyřech kolech, která váží jen 910 kilo, pohání vepředu podélně uložený motor s pětistupňovou převodovkou přenášející sílu na zadní kola. Na trubkovém rámu z chrommolybdenových oválných trubek jsou připevněné hliníkové díly karoserie. Mercedes své formule nelakoval, nechal jim barvu hliníku, závodním speciálům se tak říkalo stříbrné šípy.

Mercedes W154 pohání třílitrový vidlicový dvanáctiválec, přeplňovaný dvěma rootsovými kompresory (dvoustupňové přeplňování) s výkonem kolem 485 koní. Jezdil až 320 km/h.

Přední náprava je tvořena dvojitými lichoběžníkovými rameny vpředu, zadní je konstrukce De Dion (kola spojená tuhým nosníkem, rozvodovka uchycená v rámu). Za pozornost stojí tlumiče, jejichž tuhost mohl pilot regulovat v průběhu závodu.

 

 

 

Leave a Reply