Rady pro koupi staršího vozidla

 

 

Starší auto není bez rizika – může  být kradené, z kradených dílů sestavené a tak podobně. Kvalitní jetý automobil od značkového prodejce (bazar) může být až o 20% dražší. Smluvně zcela  jednoznačně při problémech garantuje vrácení peněz.

Auto na inzerát – znalost nabízeného modelu a cen, čtení inzerce a rozhovor s dalšími řidiči.

Představu o ceně nabízeného auta  má jako první vyslovit prodávající.

  • Auto, které nebylo  uvedeno do provozu v Česku;  je dobré zjistit, zda není  hledáno jako kradené (v zahraničí). Nebo nebylo vyřazeno z provozu po totálních haváriích.
  • Volant, nesmí být výrazně ohmataný nebo mít obroušený věnec –  takový vůz má najeto přes 150 000 km až 200 000 km.
  • Pedály mají ubroušené gumové plochy při 150 000 km.
  • Hlavice řadicí páky-setřené číslice  poškozenou manžetu  – 200 000 km.
  • Interiér automobilů –  zkontrolujte všechny přepínače stěračů, světel  -  bílý podklad, vůz má najeto 200 000 km .
  • U některých aut se může odlupovat lak na madlech dveří  – 130 000  km.
  • Potrhaný potah u pásu, má auto přes 300.000 km.
  • Cvakání poloos symbolizuje ujetých 200.000 km.
  • Testovací jízda – uslyšíte-li  hučení ložisek – životnost zadních ložisek má mít  100 000 km. Nejčastěji se začínají ozývat okolo 160 000.

Vyzkoušíte je při kroužení s koly v plném rejdu. Nejprve na jednu a pak na druhou stranu. Nesmí se od nich ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení. Pokud je předchozí majitel měnil, poznáte na šroubech jejich krytu, že byly povolovány.

Auto - s nízkým počtem ujetých km  přibližně 40 000 -  může pomoci také  kontrola předních brzdových kotoučů. Zvedněte vůz a sundejte kolo. Pokud má kotouč po okraji vysokou hranu, je výrazně opotřebený.

  • Auto s udávanými 40 000 km, by rozhodně  nemělo mít  vyměněný rozvodový řemen – kontrola krytu rozvodu (pokud je jimi vybaven.)
  • Světlomety : zánovní auto - čiré. 20 000  km  - zažloutlé.
  • Klíčky k autu jen originál 2 ks.
  • Klíč náhradní – trvat na dokladu a dotazovat se, proč byly původní zámky s klíčky měněny.
  • Kvalitní prohlídka, má trvat  alespoň 2 hod.
  • Zkušební jízda – nejméně 20 kilometrů, aby se vůz stačil zahřát a mohl ukázat svůj výkon.
  • Delší jízda podmínkou. Na umytém motoru, převodovce či další části auta  lze odhalit úniky oleje či jiných kapalin.

Další informace

Odborník je vždy ku prospěchu, ničím nenahraditelná je však prohlídka v servisu.

Vozidlo je na zvedák. Mechanik právě kontroluje přední nápravu – (případné vůle v řízení, v čepech, v ložiskách kol)

img_9022

Kontrola manžety poloos- (zda nevykazují trhliny  – v  rejdu kola.)

img_9023

Jeden z mechaniků provádí krátký-rychlý pohyb  kolem z prava do leva a druhý mechamik kontroluje hmatem případné vůle v čepech,

axiálních táhlech a samotného řízení.

img_9024
V případě litých kol je možná vizuální kontrola brzdičů ,opotřebení  brzdových destiček bez deamontáže.

img_9025

Kontrola kulového čepu spodního ramene -provede mechanik šroubovákem -odtažení ramene od těhlice .

img_9027
Zadní náprava- vizuální kontrola příčných a podélných ramen, tlumičů pérování,brzdičů, stavu vynutých pružin.

img_9030

Zvláštní důraz klademe na kontrolu stabilizátorů, zejména jeho uložení  – v tyčkách stabilizátoru.

img_9033

Kontrola výfuku  v místech  napojení – svařováním.Vlivem koroze dochází  k zeslabení materiálu.

img_9036

Kontrola spodních příčných ramen.zda nedošlo k mechanickému poškození.

img_9040

Kontrola stavu silenbloků ramen (natržení. )

img_9044

Manžeta homokinetického kloubu nevykazuje sebemenší trhliny.

img_9045

Manžeta hřebenového řízení a její kontrola -bez závad.

img_9047

Náboj kola vykazuje mírnou oxidaci (způsobenou litými koly.)

img_9049

Náboj kola po očištění – ošetřen měděnou pastou.

img_9054

Důležitá je kontrola stavu brzdového potrubí a lanovodů.

img_9056

Kontorla stavu akumulátoru a elektrolitu (zejména v zimním období.)

img_9061

One Response to “Rady pro koupi staršího vozidla”

  • Jan Medricky:

    Panove dekuji za skvely popis na co si dat pozor je to velmi poucne a vyuzil jsem toho. Prave kupuji 3 roky stary Porsche Cayman a vypada to, ze jsem narazil na velmi udrzovany kousek. Rad bych vymenil olej a filtry a zeptal se s kolika penezi na to mam pocitat a pripadne na co si u tohoto auta dat pozor.

    zdravi,
    Jan Medricky

Leave a Reply