Rady pro koupi staršího vozidla
Starší auto není bez rizika – může být kradené, z kradených dílů sestavené a tak podobně. Kvalitní jetý automobil od značkového prodejce (bazar) může být až o 20% dražší. Smluvně zcela jednoznačně při problémech garantuje vrácení peněz.
Auto na inzerát – znalost nabízeného modelu a cen, čtení inzerce a rozhovor s dalšími řidiči.
Představu o ceně nabízeného auta má jako první vyslovit prodávající.
- Auto, které nebylo uvedeno do provozu v Česku; je dobré zjistit, zda není hledáno jako kradené (v zahraničí). Nebo nebylo vyřazeno z provozu po totálních haváriích.
- Volant, nesmí být výrazně ohmataný nebo mít obroušený věnec – takový vůz má najeto přes 150 000 km až 200 000 km.
- Pedály mají ubroušené gumové plochy při 150 000 km.
- Hlavice řadicí páky-setřené číslice poškozenou manžetu – 200 000 km.
- Interiér automobilů – zkontrolujte všechny přepínače stěračů, světel - bílý podklad, vůz má najeto 200 000 km .
- U některých aut se může odlupovat lak na madlech dveří – 130 000 km.
- Potrhaný potah u pásu, má auto přes 300.000 km.
- Cvakání poloos symbolizuje ujetých 200.000 km.
- Testovací jízda – uslyšíte-li hučení ložisek – životnost zadních ložisek má mít 100 000 km. Nejčastěji se začínají ozývat okolo 160 000.
Vyzkoušíte je při kroužení s koly v plném rejdu. Nejprve na jednu a pak na druhou stranu. Nesmí se od nich ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení. Pokud je předchozí majitel měnil, poznáte na šroubech jejich krytu, že byly povolovány.
Auto - s nízkým počtem ujetých km přibližně 40 000 - může pomoci také kontrola předních brzdových kotoučů. Zvedněte vůz a sundejte kolo. Pokud má kotouč po okraji vysokou hranu, je výrazně opotřebený.
- Auto s udávanými 40 000 km, by rozhodně nemělo mít vyměněný rozvodový řemen – kontrola krytu rozvodu (pokud je jimi vybaven.)
- Světlomety : zánovní auto - čiré. 20 000 km - zažloutlé.
- Klíčky k autu jen originál – 2 ks.
- Klíč náhradní – trvat na dokladu a dotazovat se, proč byly původní zámky s klíčky měněny.
- Kvalitní prohlídka, má trvat alespoň 2 hod.
- Zkušební jízda – nejméně 20 kilometrů, aby se vůz stačil zahřát a mohl ukázat svůj výkon.
- Delší jízda podmínkou. Na umytém motoru, převodovce či další části auta lze odhalit úniky oleje či jiných kapalin.
Další informace
Odborník je vždy ku prospěchu, ničím nenahraditelná je však prohlídka v servisu.
Vozidlo je na zvedák. Mechanik právě kontroluje přední nápravu – (případné vůle v řízení, v čepech, v ložiskách kol)
Kontrola manžety poloos- (zda nevykazují trhliny – v rejdu kola.)
Jeden z mechaniků provádí krátký-rychlý pohyb kolem z prava do leva a druhý mechamik kontroluje hmatem případné vůle v čepech,
axiálních táhlech a samotného řízení.
V případě litých kol je možná vizuální kontrola brzdičů ,opotřebení brzdových destiček bez deamontáže.
Kontrola kulového čepu spodního ramene -provede mechanik šroubovákem -odtažení ramene od těhlice .
Zadní náprava- vizuální kontrola příčných a podélných ramen, tlumičů pérování,brzdičů, stavu vynutých pružin.
Zvláštní důraz klademe na kontrolu stabilizátorů, zejména jeho uložení – v tyčkách stabilizátoru.
Kontrola výfuku v místech napojení – svařováním.Vlivem koroze dochází k zeslabení materiálu.
Kontrola spodních příčných ramen.zda nedošlo k mechanickému poškození.
Kontrola stavu silenbloků ramen (natržení. )
Manžeta homokinetického kloubu nevykazuje sebemenší trhliny.
Manžeta hřebenového řízení a její kontrola -bez závad.
Náboj kola vykazuje mírnou oxidaci (způsobenou litými koly.)
Náboj kola po očištění – ošetřen měděnou pastou.
Důležitá je kontrola stavu brzdového potrubí a lanovodů.
Kontorla stavu akumulátoru a elektrolitu (zejména v zimním období.)
Panove dekuji za skvely popis na co si dat pozor je to velmi poucne a vyuzil jsem toho. Prave kupuji 3 roky stary Porsche Cayman a vypada to, ze jsem narazil na velmi udrzovany kousek. Rad bych vymenil olej a filtry a zeptal se s kolika penezi na to mam pocitat a pripadne na co si u tohoto auta dat pozor.
zdravi,
Jan Medricky