Jeep Compass 2,2 CRD
Po pěti letech přichází výrazný facelift Jeepu Compass.
Modernizovaný model přináší design dle nového směru značky Jeep, technika je posledním evolučním stupněm kooperace Chrysleru s Mitsubishi a Mercedesem. Nástupce již bude disponovat podvozkem i motory sdílenými s modely skupiny Fiat.
Kompaktní platforma Project Global je proto namísto dosavadního dvoulitrového turbodieselu od VW (2,0 TDI o výkonu 103 kW) nově osazena motorem 2,2 CRD původem od Mercedesu. Nová pohonná jednotka navíc přináší prodloužení servisního intervalu z 15 na 25 tisíc km a také zvětšení maximální přípustné hmotnosti brzděného přívěsu z 1600 na 2000 kg.
V rámci dne otevřených dveří, pořádaných při příležitosti otevření nového multibrandového autosalonu Motortec v Brně, jsme nový Compass poprvé vyzkoušeli v domácích podmínkách. Ke zkušební projížďce na klikatých cestách severně od Brna jsme zvolili potenciálně nejžádanější verzi – silnější turbodiesel o výkonu 120 kW ve spojení s manuální převodovkou a pohonem 4×4 Freedom Drive I (připojitelný automaticky skrze elektromagnetickou lamelovou spojku s možností manuální volby uzamknutí).
- Jeep Compass – srovnání motorů 2,2 CRD a 2,0 CRD
- Motor 2,2 CRD (2011) 2,0 CRD (2010)
- Dodavatel Mercedes-Benz Volkswagen
- Převodovka 6M 4×4 6M 4×4
- Zdvihový objem [cm3] 2143 1968
- Válce/ventily 4/4 4/4
- Vrtání x zdvih [mm] 83,0 x 99,0 81,0 x 95,5
- Kompresní poměr 16,5:1 18,5:1
- Největší výkon [kW/min-1] 120/3600 103/4000
- Největší toč. mom. [Nm/min-1] 320/1400-3600 310/1750-2500
- Max. rychlost [km/h] 201 189
- Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,9 11,0
- Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 6,5
- Poh. hmotnost [kg] 1680 1615
Agregát o objemu 2143 cm3 je zástupcem nejnovější konstrukční řady OM 651. Pro aplikaci v Jeepu se ale dočkal specifického naladění – výsledkem je výkon 120 kW (o 20 kW víc než nejsilnější jednoturbová verze Mercedesu) a točivý moment 320 Nm (o 40 Nm méně). Oč je ale špičková hodnota točivého momentu nižší, o to je širší její spektrum otáček – konkrétně od 1400 do 3600 min-1.
Zajímavostí také je fakt, že Jeep Compass je prvním modelem s příčně uloženým motorem OM 651. Mercedes-Benz sám zatím tento čtyřválec používá jen v modelech s motorem podél, v příčné zástavbě se ale vznětový 2,2litr například objeví ještě letos v nové třídě B.