Jak jezdí elektrický smart

 

 

Smart Forspeed Concept

 

Když před víc než dvaceti lety vymýšlel Nicolas Hayek smarta, věděl, že musí být elektrický. Trvalo to a kompletní realizace snu přišla až po jeho smrti. Smarty jezdí na elektřinu už i po Praze a za příští rok mají být volně v prodeji. Komu je běžný smart moc obyčejný, může se těšit na novou generaci.

Smart Forspeed Concept je koncept, který se v úterý odhalí na autosalonu v Ženevě, naznačí, jak by mohl nový smart vypadat. Je to symbolické, vynálezce smartu byl Švýcar. Nový koncept hlavně napovídá, jak se změní světla, že smartu narostou svaly a zůstane supertuhý bezpečnostní rám Tridion.

Předznamenává ale především budoucnost Smartu, která musí být elektrická. Právě pro jízdy ve městě, kde se tahle dvoumístná mikroauta cítí nejlíp, je elektropohon nejlepší; využijete tam jeho přednosti a omezený dojezd (v porovnání s benzinem či naftou) nevadí.

Třetí generace mikroauta do městského provozu se teprve vyvíjí, automobilka s konceptem nechává nahlédnout do kuchyně. Není to jen výhled do budoucnosti, jsou to i vzpomínky, forspeed totiž smartologům připomene taky trochu šílenou verzi CrossBlade prvního smartu.

Crossblade – limitovaná série odvozená od první generace smartu vznikla v roce 2002

Jak jezdí elektrický smart

Forspeed Concept pohání čtyřicetikoňový elektromotor uložený u zadní poháněné nápravy. Když využijete pro zrychlení funkci overboost, máte ještě sedm koní k dobru. Zrychlení z nuly na šedesátku zvládne elektrický cvrček za pět a půl sekundy a rozparádí se až na stodvacítku. Což přibližně odpovídá výkonům dnešního elektosmartu. Stejný je i slibovaný dojezd 135 kilometrů. Li-ion baterii s kapacitou 16,5 kWh nabijete z obyčejné 220voltové zásuvky; na osmdesát procent je naplněná za 45 minut. Smart Forspeed dostal fotovoltaické panely, které živí elektřinou výbavu a pomáhají třeba nabíjet iPhone s iPodem s jejichž pomocí koncept komunikuje s internetem a naviguje.

Že jde o autosalonového šviháka, který musí dělat hlavně parádu, podtrhují osmnáctipalcová kola; ta přední obouvají pneumatiky 205/35, zadní jsou o tři centimetry širší.

 

 

 

 

Leave a Reply