Jaguar E Type slaví 50 let
Jaguar E Type slaví 50 let
Ani se nechce věřit, že legendární kupé od Jaguaru už jezdí půl století. Stále vypadá, jako by z linky sjelo teprve nedávno.
Některá auta prostě nestárnou a to je případ Jaguaru E-Type. Kupé z roku 1961 právě slaví padesát let existence, ale nezdá se, že by to na něm bylo nějak vidět. V nesčetných anketách byl Jaguar E-Type vyhlášen „nejkrásnějším autem všech dob“ a dokonce to samé o něm prohlásil Enzo Ferrari. V jedné anketě byl tento Jaguar rovněž vyhlášen autem s nejfaličtějším designem…
Sériovému autu z roku 1961 předcházely dva koncepty E1A a E2A z let 1957 a 1960. Od roku 1961 do roku 1968 byla ve výrobě první generace s řadovými
šestiválci 3,8 l a 4,2 l. Základní verze měla chudší výbavu a převodovku bez synchronizace na prvním stupni. K dispiozici bylo dvoumístné kupé, kupé 2+2 a kabriolet.
Při svém uvedení na trh stál Jaguar E-Type 3,8 l jen 2256 liber, což převedeno na dnešní peníze je něco málo přes 1 100 000 korun. Auto přitom dosahovalo rychlosti 240 km/h a akcelerovalo na stovku za 7,1 sekundy. Nabídlo tedy výkony tehdejších supersportů za přímo symbolickou cenu.
V letech 1969 až 1971 byla ve výrobě druhá generace Jaguaru, která se nabízela již pouze s motorem 4,2 l. Dostala modernější výbavu a na přání si mohli zákazníci objednat třeba posilovač řízení nebo klimatizaci. Větší modernizace přišla v roce 1971, kdy dorazila třetí generace. Ta měla pod kapotou dvanáctiválec 5,3 l, který produkoval až 300 koní výkonu a 400 Nm točivého momentu.
Různé prameny se v číslech trochu liší, ale prý bylo vyrobeno 72 515 vozů Jaguar E-Type. Vzniklo samozřejmě i plno závodních okruhových verzí, které sklízely úspěchy po celém světě.
Zajímavé je, že vůbec poslední Jaguar E-Type byl vyroben a registrován až v roce 2008. Britští fanoušci klasických aut postavili ručně jeden kus z náhradních dílů, které byly zakoupeny ve výprodeji přebytečných dílů na konci výroby v letech 1974 až 1975.