Ford Focus RS

 

.

 

 Na úvod

Nejšílenější předokolku současnosti – Ford Focus RS – jsme už v redakci měli. Tehdy jsme s ním na Nordschleife zjišťovali, zda se dokáže vyrovnat klasické koncepci s pohonem zadních kol. Proti kupé Nissan 370Z to vůbec neměl snadné.

Proč si vlastně nepřipomenout znovu, jak tohle auto jezdí? Stejně jako se rádi vrátíte do restaurace, kde mají ty nejlepší půlkilové steaky, tak i my se rádi znovu posadíme za volant auta, se kterým jsme se už několikrát v minulosti svezli. A není snad tohle ta nejlepší vizitka pro jakékoli auto, když se za jeho volant zmlsaný a rozmazlený (ano, a samozřejmě i podplacený) novinář rád vrátí?

Po všech Toyotách Prius, Volkswagenech Polo, Kiích Sorento a Citroenech C3 bylo náhodou moc příjemné opět si připomenout, že dnes stále někteří masoví výrobci umí postavit skutečné auto pro řidiče. Auto, kvůli kterému si vezmete den dovolenou, vstanete ve čtyři ráno, spálíte tři nádrže vysokooktanového benzínu a je vám to jedno (ne proto, že by vám benzín někdo platil, ale proto, že vás to setsakramentsky baví).

Technika

Vezměme to tedy v rychlosti. Ford Focus RS není jen načipovaná varianta Fordu Focus ST s tvrdším podvozkem. Je to prakticky úplně jiné auto.

Vpředu sice najdete řadový pětiválec od Volva, ale ten dostal tolik nových, odolnějších a kvalitnějších komponent, že ho vlastně můžete považovat za nový motor. Jeho výkon 305 koní přichází v 6500 ot./min. a točivý moment 440 Nm je k dispozici v rozmezí od 2300 do 4500 ot./min. Nezávislá měření sice ukázala trochu menší čísla, ale na silnici vám těžko přijde, že tohle auto nemá výkon.

Zcela zásadní věc se však týká podvozku a přenosu výkonu. Ford Focus RS je totiž předokolka a ještě žádné sériové auto s pohonem předních kol nemělo takový výkon a točivý moment. Ford proto investoval nemalé úsilí, aby se mu podařilo eliminovat všechna negativa spojená s přenosem takové porce výkonu pouze přes přední kola.

Leave a Reply