Autodiagnostika
V naší autodílně je „ pestrý „ každý den. Auta mají pokaždé jiný charakter závady a tyto závady se projevují vždy jinak. Mají jiné důsledky a různé příčiny. Každodenní praxe se snoubí – se zkušeností - s montáží, deamontáží, diagnostikou atd……….
Náš zákazník s rodinou odjel ve svém VW Passatu na dovolenou.Před Plzní své auto již nenastartoval.Telefonicky se s námi spojil, abychom mu v místě našli autoservis “ aby mohl pokračovat v jízdě “ ….. V autorizovaném servisu zjistili závadu. Oprava měla stát okolo 80.000,- až 90,000,-Kč. Proto jsme zajistili odtah vozidla do naší autodílny. Pokud bychom měli analyzovat stav – motor nenaskočil. Diagnostika ukazovala na závadu – v paměti událostí řídící jednotky motoru.
- Hlavní relé ,elektr.závada v obvodu
- Napájení vstřik.ventilu, přerušení A přerušení
- Napájení vstřik. ventilu A, elek.záv.v obvodu
A tak bychom mohli pokračovat,ale nebudeme to zbytečně protahovat. Závadu jsme odstranili a zákazníkovi účtovali částku o 75% menší. Rodina zákazníka i s malými dětmi strávila čas v naší autodílně “ v příjemné „ dá se říci téměř rodinné atmosféře.
Není to nic složitého, jen to chce u práce přemýšle…..
Autodiagnostika ve 4 krocích
Autodiagnostika je prostředník mezi vámi a vaším vozidlem. Většina automobilů je v dnešní době již vybavena elektronickými řídícími jednotkami. Ty nejen že mají na starosti řízení motoru, ale i celou řadu dalších funkcí. Mimo jiné elektronika také umožňuje určit případnou závadu, na kterou vás automobil upozorňuje. Většina řídících jednotek je vybavena pamětí závad, která ukládá informace. Později je pak možné snadno vyhodnotit i závady, které se objevují nepříliš často a mohl by být problém při jejich určování. Porozumějte svému automobilu.
Zajímá vás, jak autodiagnostika probíhá? Není to nic složitého, nic čeho by se váš plechový miláček mohl bát.
- Pomocí autodiagnostického konektoru ve vozidle se k řídící jednotce auta připojí buď počítač s příslušným softwarem, nebo diagnost.přístroj
- Tento počítač nebo diagnostický přístroj přečte informace o případných závadách.
- Díky tomuto vybavení se mohou dále provádět různá nastavení řídících jednotek
- I za provozu vozidla je možno načítat další hodnoty (údaje z jednotlivých čidel)
Sériová diagnostika je nejrozšířenější typ autodiagnostiky a také umožňuje více funkcí. Sériovou diagnostikou rozumíme napojení testeru (dnes nejčastěji běžného notebooku, dříve se ovšem používaly – a ve značkových servisech stále mnohde používají – speciální testery) k řídící jednotce pomocí konektoru (dnes už používá většina automobilek připojení dle normy OBD2) umístěného nejčastěji v interiéru vozidla (u starších vozů naopak v motorovém prostoru). Sériová diagnostika umožňuje, na rozdíl od diagnostiky paralelní, přečíst paměť závad, vymazat ji, vyresetovat ŘJ do továrního nastavení, nastavovat jednotlivé hodnoty např. otáčky volnoběhu, škrtící klapku apod, umožňuje také provádět test akčních členů a mnoho dalšího. Existuje mnoho software pro komunikaci s ŘJ, od jednoduchých po maximálně vybavené, některé jsou určeny jen pro jednu značku automobilu, jiné zase zvládají značek více. Existuje taky spousta převodníků (interface) k propojení sériového portu počítače s vozidlem, od jednoduchých, které obsahují pouze dva tranzistory a pár pasivních součástek, přes převodníky s optočleny až po složité převodníky s procesory, případně i speciální karty.le provádět různá nastavení řídících jednotek.