Veteráni – Pojištění
Pojistit unikátní auto, veterána či závodní speciál, může být problém
V Česku někteří lidé holdují nevšedním autům, třeba unikátním veteránům, které mohou být i zajímavou investicí. Kdo je vlastní, a ne jen se obdivně dívá na četných srazech veteránů, musí se také vypořádat s jejich pojištěním. A to může být problém. Některé pojišťovny je nepojišťují, jiné ano, ale v každém případě volí individuální přístup; jinými slovy se vždy dohaduje míra rizik, cena a limity krytí.
Auto vždy za pojišťovnu neposuzuje jeden člověk, ale tým odborníků. Na druhou stranu povinné ručení může u automobilového stařečka dokonce vyjít výrazně levněji, než u moderních aut.
„Pojištění velmi drahých motorových vozidel standardně nenabízíme. Požadavek na pojištění bychom samozřejmě zvažovali, a to z pohledu rizikovosti, bonity klienta, podmínek pojištění a zajištění,“ řekla Právu Kateřina Bílá za Wüstenrot.
Konsilium znalců
„Jako nestandardní považujeme i vozidla, která se užívají při závodech všeho druhu při soutěžích, kde hraje roli rychlost, dále auta používaná při soukromých nebo testovacích jízdách na uzavřeném okruhu nebo třeba veterány,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy, druhé největší pojišťovny u nás.
Sjednání pojištění proto podle něho předchází odborná prohlídka konsilia znalců a pověřených zaměstnanců pojišťovny. Ti stanovují individuální výši pojistného. Přihlížet se může i k historii klienta u pojišťovny.
V každém případě však pojistku automobilového skvostu běžně nesjednáte u pojišťovacího zprostředkovatele ve vedlejší ulici.
Cennost nebo hromada starého plechu?
„Obecně jsou standardně nepojistitelná vozidla účastnící se závodů nebo třeba veteráni. U nich jde o nestandardní rizika, u nichž se obtížně stanovuje základní hodnota vozidla, a v případě škodné události i výše škody,“ sdělila Právu ČSOB Pojišťovna.
Pozor na dojmy, vlastní city či přání a realitu. Motorista často bývá přesvědčen o nevyčíslitelné hodnotě veterána, zatímco z jiného pohledu může jít pouze o starší vozidlo bez výrazné historické hodnoty.
Veterány pojišťujeme pouze na povinné ručení, havarijní pojištění vůbec nenabízíme,“ konstatovala Eva Svobodová z UNIQA.
Příklad, jak se posuzuje povinné ručení u veteránů
- Veterán bez průkazu historického vozidla s normální registrační značkou: běžné povinné ručení podle normálního sazebníku, předpokládá se běžný provoz na silnici
- Veterán s průkazem historického vozidla na normálních registračních značkách. Zde je zohledněno stáří a výsledné pojistné je oproti běžné sazbě zhruba na úrovni 25 %. Předpokládá se omezený provoz na silnici.
Veterán s průkazem historického vozidla na normálních registračních značkách. Zde je zohledněno stáří a výsledné pojistné je oproti běžné sazbě zhruba a úrovni 25 %. Předpokládá se omezený provoz na silnici.
ČP má v databázi tisíce veteránů
Největší pojišťovna v zemi, Česká pojišťovna, má v databázi evidováno 12 tisíc vozů a motocyklů, které jsou považovány ze veterány.
Zajímavé je, že podle ČP lze veterány povinným ručením pojistit za zvýhodněnou sazbu, zhruba jednu dvanáctinu ročního pojistného pro příslušný objem motoru.
Z hlediska zvýhodněného povinného ručení jsou za veterány ČP považována vozidla, která byla vyrobena do roku 1952, nebo ta, která mají zvláštní registrační značku pro historická vozidla.
Skvosty, které jsou pojištěny v Česku
Nejstaršími vozy v Česku, které má ČP pojištěny, jsou skvosty z počátku minulého století: Laurin & Klement z roku 1912, De La Buire z roku 1913, Chevrolet 490 Touring z roku 1916, Ford T Faeton z roku 1919.
„Pokud jde o havarijní pojištění, patří i dnes havarijní pojištění pro veterány mezi exotická pojištění a v kmeni havarijního pojištění je jich pojištěno jen několik,“ potvrdil specialista na pojištění Václav Bálek.
Většina spoléhá, že se nic nestane
Je to dáno například tím, že majitelé skvostů české motoristické historie spoléhají na to, že když vyjedou na silnici několikrát do roka, pravděpodobnost havárie je malá a raději si ušetřené pojistné schovávají na případnou budoucí opravu.
Havarijní pojištění jen s úpisem
Dalším faktorem podle Bálka je výše ročního pojistného, která se odvíjí od ceny vozu stanovené tabulkami, soudními znalci a v neposlední řadě i jeho majitelem, kdy se tyto částky mohou od sebe významně lišit.
Zásadním problémem je i případná oprava poškozeného vozidla, která se provádí ve většině případů individuálně včetně výroby nových náhradních dílů, což je časově i finančně velmi náročné.
Proto havarijní pojištění na tato vozidla podléhá ve všech případech úpisu, tzn. že každý případ pojištění i následné stanovení výše pojistné částky jsou individuálně posuzovány.
Nejdražší veterán v Česku
Nejdražší veterán v Česku je ve skutečnosti nové auto
I třicet milionů korun může být rozdíl mezi veteránem s historickým příběhem a mezi vozem, který jako veterán vypadá, ale ve skutečnosti jím není. Za necelých 35 milionů korun nabízí prodejna historických vozů Prague Classic Car Centre raritu – Bugatti 57 SC Atlantic.
Tohle auto je legendou mezi veterány. Má výkon 210 koní a dokáže jet rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. To bylo ve své době něco výjimečného.Jedinečnost a vysoká cena Bugatti 57 SC Atlantic spočívá v tom, že ve čtyřicátých letech minulého století byly vyrobeny jen čtyři kusy. Jeden zmizel úplně, dva jsou v soukromých rukou a jeden byl na konci padesátých let téměř úplně zničen při srážce vlakem.
Při předvádění automobilu mi ředitel Prague Classic Car Centre Miroslav Kotlařík vyprávěl příběh o tom, jak bugatti holandského majitele Jaapa Rubena, jehož prodej zprostředkovává, je tím vozem z vlakového neštěstí. A ten po složité renovaci zachránili,“ říká Pollak.
Podle Miroslava Kotlaříka vůz obsahuje díly ze zničeného bugatti.
Jsou to některé podvozkové části jako například zadní listové péro, hydraulické válce nebo některé díly z převodovky. Jeho hodnotu navíc zvyšuje to, že až na karoserii, která je z osmdesátých let, ostatní díly pocházejí z jiných starých vozů značky Bugatti,“ uvedl na dotaz MF DNES. Odvolává se přitom na informace od stavitele vozu, Dána Erika Kouxe. Toho se redakci nepodařilo kontaktovat.
„Je to vyloučeno“
Příběh s originálními díly však zpochybňují v Bugatti i současný majitel vozu.
Zdroj: http://auto.idnes.cz/nejdrazsi-veteran-v-cesku-je-ve-skutecnosti-nove-auto-pfa-/auto_ojetiny.asp?c=A080204_115028_auto_ojetiny_fdv
Austin-Healey
Přestože se sportovní automobily Austin-Healey vyráběly jen osmnáct let, ještě dnes mají na obou stranách Atlantiku nebývale dobrou pověst…
Britské roadstery, jejichž iniciátorem byl známý závodník a konstruktér Donald Healey, se vyráběly zásluhou kdysi největší britské automobilky Austin. Donald Healey se narodil v roce 1898 v pobřežní britské vesnici Perranporth v Cornwallu a od mládí ho fascinovaly technické vynálezy. Jedním z jeho největších zážitků bylo, když se s tátou vypravili do Doveru sledovat přílet Louise Blériota a jeho jednoplošníku. Také Donaldovo první zaměstnání je spojeno s letadly. Nastoupil u Sopwitha, slavného výrobce stíhacích letounů, a jako letec šel do první světové války. Němci ho sestřelili nad Francií, a když se vrátil domů, Sopwith v poválečném útlumu zbrojní výroby začal dělat motocykly ABC, s nimiž se mladý Donald Healey přihlásil na svůj první závod…
Seznámil se také s Victorem Rileyem, výrobcem vozů Riley, a tím začalo celoživotní přátelství i spolupráce. Donald několikrát startoval v Rallye Monte Carlo a při druhém pokusu v roce 1931 vyhrál na britském voze Invicta 4 1 Litre! Pak pracoval pro automobilky Riley, Triumph a Humber a pilně sbíral zkušenosti, které se mu později hodily při konstrukci vlastních automobilů. První vozy Healey však vyjely až po válce v roce 1946, měly čtyřválcové motory Riley 2 1 Litre a dodávaly se jen jako podvozky pro různé karoserie. Až do roku 1950 sedany Healey vyráběl Elliot, kabriolety Westland Motors, později karoserie dodávaly známé britské karosárny Tickford a Abbott. V letech 1949 až 1950 vznikla série 105 sportovních vozů Healey Silverstone, jež byly oblíbeny zejména na klubovních závodech, dalších 506 strojů z americké spolupráce neslo jména partnerů Nash-Healey (1950 – 1954), jen malá série 25 vozů s třílitrovými šestiválci Alvis nenašla více klientů pro vysokou cenu.
To se však už schylovalo ke vzniku značky Austin-Healey. Donald Healey měl dobré nápady, ale nedostatek peněz, a tak počátkem padesátých let na sériovou výrobu nestačil finančně. Jeho Healey 100 vzbudil velký zájem na Londýnském autosalonu 1952, na konstrukci se už podílel Donaldův syn Geoffrey, také automobilový inženýr, a použili převrtaný čtyřválec 2,6 litru z kabrioletu Austin A90 Atlantic, určeného pro americký trh. Donald pak vozu získal popularitu účastí na rekordních jízdách v belgickém Jabbeke, kde dosáhl průměrné rychlosti 170,67 km/h.
Během roku 1952 se největší britské automobilky Austin a Morris spojily do British Motor Corporation, nový šéf Leonard Lord uviděl nový sportovní vůz a pozval Donalda Healeye do své kanceláře. Slovo dalo slovo, Healey vůz upravil, Austin poskytl metodiku levnější výroby a o rok později už autosalon v londýnském Earls Court viděl debut nového sportovního modelu Austin-Healey 100. Tento vůz se stal základem nové značky a v neustále vylepšovaných verzích se vyráběl až do roku 1968. Donald Healey tomuto automobilu zajistil světovou proslulost lámáním rekordů na dně vyschlého solného jezera Bonneville v Utahu, vozy typu 100 startovaly ve 24 h Le Mans a staly se levnější alternativou Jaguaru XK. Velké množství se jich vyvezlo do USA, kde jejich řidiči získali mnoho sportovních vavřínů. Na podzim roku 1956 se objevil typ 100 Six s novým šestiválcem A90 o shodném objemu 2,6 litru, v roce 1959 slavil debut Austin-Healey 3000, u něhož vzrostl objem šestiválce na tři litry. Také tento vůz pokračoval ve sportovních úspěších a vítězil i v automobilových soutěžích, kde jej British Motor Corporation nasazovala střídavě s malými vozy Mini Cooper! V roce 1956 zajel Donald Healey v Bonneville rychlost 326,8 km/h. Třetí verze 3000 Mk.III vyběhla z výroby v roce 1968 v rámci reorganizace britského automobilového průmyslu, stejný motor se ještě objevil pod kapotou roadsteru a kupé MGC a navíc se British Motor Corporation sloučila s Jaguarem. Velkých Healeyů bylo vyrobeno 72 045 kusů.
Samostatnou kapitolou je malý Sprite, známý jako Frogeye (Žabí oko) pro typický vzhled se světlomety posazenými na kapotě. Od roku 1958 jich vzniklo 48 987 kusů, také tyto vozy sbíraly úspěchy na závodních tratích a rallye po celém světě. Litrový motor Austin se postupně zvětšoval, novější typy Mk.II až IV (celkem 68 123 vozů) ale už byly jen značkovou variantou MG Midget. Jejich produkce skončila po roce 1971. Donald Healey tehdy už nebyl vázán žádnou smlouvou, a tak se pokusil o úspěch ještě jednou, ale nový Jensen-Healey s motorem Lotus přežil jen čtyři roky. Pro 24 h Le Mans připravil čistokrevné prototypy Repco-Healey a svého času vzrušila svět zpráva, že spolu se synem vyvíjejí novodobý parní automobil.
Přestože jsou dnes oba Healeyové už v automobilovém nebi, jejich odkaz na Zemi žije dál. Ve Velké Británii se do výroby replik pustilo hned několik firem, například HMC uvedla Mk.IV, věrnou repliku velkého typu s motorem Rover V8 4 1 Litre, a Frogeye Car Company probudila Žabí oči, když představila Sprite Mk.I s motorem Rover 1.4 jako Frogeye SuperSprite Roadster. Zatím poslední je Sebring International s replikou velkého AH 3000 s různými šestiválcovými i osmiválcovými motory. Dobré věci totiž v zapomnění neupadají…
Bloková vyjímka
§ 3 odst.1 zákona c. 143/2001 Sb.
Rádi bychom Vás informovali o blokové výjimce týkající se servisu motorových vozidel, která vstoupila v platnost dne 1. 11. 2004. Zde je rekapitulace základních faktu a jejich význam pro nezávislý autoservis.
Může nezávislý autoservis opravovat vozidlo v záruce a může při tom použít náhradní díly od jiného dodavatele než od výrobce vozidla?
Výrobce vozidla může podmínit platnost záruky tím, že nedošlo k zásahu do vozidla neodborně provedenou opravou nebo údržbou. Nesmí ovšem podmiňovat platnost záruky tím, že veškeré opravy a údržba v záruční době budou provádeny v autorizovaných opravnách, neboť by tím podstatně omezoval soutež na trhu opravy automobilů. Řádně provedená oprava nebo údržba v neautorizovaném servisu, proto nemůže mít vliv na platnost záruky výrobce.
Výrobce vozidla může vyžadovat použití svých originálních náhradních dílů pro záruční opravy (reklamace), ne však pro opravy a údržbu vozidla v průběhu záruční doby, které platí majitel vozidla. Při takové opravě nebo údržbě lze proto použít i jiný než výrobcem dodaný náhradní díl, aniž by tím byla dotčena platnost záruky (samozřejme s výjimkou případu, kdy by byla následná vada vozidla způsobena vadou takového dílu).
Jaké další výhody pro nezávislý servis z blokové výjimky vyplývají?
Je to především přístup k technickým informacím, diagnostickému a jinému vybavení a nástrojům, které jsou nutné k opravám a údržbě motorových vozidel nebo souvisejícím ekologickým opatřením, jakož i k příslušnému programovému vybavení nebo odborné instruktáži.
Přístup musí zahrnovat zejména možnost neomezeně využívat elektronických a diagnostických systémů motorového vozidla, programovat tyto systémy podle standardních postupů dodavatele, využít návodu k opravám a údržbě nebo informací nutných pro používání diagnostických a údržbárských zařízení, jakož i dalšího vybavení.
Přístup musí být dále poskytován bezodkladně nediskriminační a přimeřenou formou a poskytované údaje musí mít prakticky využitelnou formu.
Výrobce vozidla je tedy povinen nezávislému servisu poskytnout za obdobných podmínek jako autorizovanému opravci výše uvedené informace, nástroje či jiné vybavení (napr.speciální nářadí, diagnostická zařízení atd.).
Věříme, že Vám tato informace pomůže dobře se orientovat v blokové výjimce, která je důležitým faktem pri výběru Vašeho autoservisu.
Bloková výjimka
§ 3 odst.1 zákona c. 143/2001 Sb.
Rádi bychom Vás informovali o blokové výjimce týkající se servisu motorových vozidel, která vstoupila v platnost dne 1. 11. 2004. Zde je rekapitulace základních faktu a jejich význam pro nezávislý autoservis.
Může nezávislý autoservis opravovat vozidlo v záruce a může při tom použít náhradní díly od jiného dodavatele než od výrobce vozidla?
Výrobce vozidla může podmínit platnost záruky tím, že nedošlo k zásahu do vozidla neodborně provedenou opravou nebo údržbou. Nesmí ovšem podmiňovat platnost záruky tím, že veškeré opravy a údržba v záruční době budou provádeny v autorizovaných opravnách, neboť by tím podstatně omezoval soutež na trhu opravy automobilů. Řádně provedená oprava nebo údržba v neautorizovaném servisu, proto nemůže mít vliv na platnost záruky výrobce.
Výrobce vozidla může vyžadovat použití svých originálních náhradních dílů pro záruční opravy (reklamace), ne však pro opravy a údržbu vozidla v průběhu záruční doby, které platí majitel vozidla. Při takové opravě nebo údržbě lze proto použít i jiný než výrobcem dodaný náhradní díl, aniž by tím byla dotčena platnost záruky (samozřejme s výjimkou případu, kdy by byla následná vada vozidla způsobena vadou takového dílu).
Jaké další výhody pro nezávislý servis z blokové výjimky vyplývají?
Je to především přístup k technickým informacím, diagnostickému a jinému vybavení a nástrojům, které jsou nutné k opravám a údržbě motorových vozidel nebo souvisejícím ekologickým opatřením, jakož i k příslušnému programovému vybavení nebo odborné instruktáži.
Přístup musí zahrnovat zejména možnost neomezeně využívat elektronických a diagnostických systémů motorového vozidla, programovat tyto systémy podle standardních postupů dodavatele, využít návodu k opravám a údržbě nebo informací nutných pro používání diagnostických a údržbárských zařízení, jakož i dalšího vybavení.
Přístup musí být dále poskytován bezodkladně nediskriminační a přimeřenou formou a poskytované údaje musí mít prakticky využitelnou formu.
Výrobce vozidla je tedy povinen nezávislému servisu poskytnout za obdobných podmínek jako autorizovanému opravci výše uvedené informace, nástroje či jiné vybavení (napr.speciální nářadí, diagnostická zařízení atd.).
Věříme, že Vám tato informace pomůže dobře se orientovat v blokové výjimce, která je důležitým faktem pri výběru Vašeho autoservisu.
AUTODÍLNA BURIAN
Kontrola vozidla před zimní sezónou
Naše autodílna doporučuje před zimní motoristickou sezónou
- Kontrolu, případně výměnu vložky vzduchového, pylového i palivového filtru
- Kontrolu těsnosti, případně výměnu provozních kapalin včetně oleje v motoru
- Kontrolu stavu a dohuštění pneumatik
- Kontrolu osvětlení vozidla a stavu stěračů
Doporučujeme také nezapomenout na důležité prověření povinné výbavy včetně vest
s ochranným zbarvením.
Platnosti dokladů od vozidla, tak dokladů. osobních.
Cestování autem bude příjemné pro řidiče,který své auto hýčká .
Zvláště pokud si nechá svůj vůz, před zimní sezónou autodílněburian zkontrolovat.
Zima nás nezaskočí
Zima: teploty pod nulou, prověří vaší autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Pokud auto ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.
Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let.
Prvním špatným znamením,může být to, že startér hůř točí.
V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v naší autodílně, kde ji změříme, případně dobijeme.
Pokud zjistíme, že je vybitá , rovnou vám ji vyměníme za novou.
Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun. U těch lepších, které potřebujete třeba do terénich aut s bohatou elektrovýzbrojí nebo náročnou audiosoustavou, můžete najít ceny až kolem sedmi tisíc.
Jaká baterie do vašeho auta patří, zjistíte v návodu, určitě vám poradí prodejce nebo mechanik. Pokud do vozidla dáte baterii s vyšší kapacitou, než jakou předepisuje výrobce, nic se neděje. Dokonce se zlepší startovací schopnosti a také se prodlouží její životnost.
V naší autodílně vám zároveň zjistíme, zda správně funguje dobíjecí soustava auta a odhalíme případnou závadu.
Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti.
Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji.
Když ráno startér ani neškytne, můžete staré auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku).
Auto s katalyzátorem – roztahování nebo roztlačování rovnou zapomeňte. Při takovém pokusu nastartovat ,by mohl benzin proniknout do katalyzátoru,
kde se vznítí a katalyzátor shoří. Jeho výměna je pak velmi nákladná.
Použití startovacích kabelů.
Ty se připojí na baterii druhého vozu a vy s jeho pomocí nastartuje.
Pokud není akumulátor poškozený, stačí pár kilometrů jízdy k jeho nabití.
Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech.
Naše autodílna je nedoporučuje, kupte ty nejsilnější . Z vlastní zkušenosti doporučujeme kabely v ceně od 1.000,-až2.000,-Kč výše.Např. ty,které prodávají . v OBI za 99,- Kč mají průřez 0,85 mm2(což není nikde napsané.Mají tam napsaný startovací proud 150 A) místo min. 16.00 mm2 (ale raději 25,00 mm2).Těmito kabely nic nenastartujete, protože když budete volit startovací proud 120 A(např. bezín 1,6) tak vám vyjde při propočítání při 0 st. C úbytek napětí téměř 11 V,což znamená, že na startování máte pouze 1 V, takže starter pouze cvakne .A vy si myslíte, že je porucha v něm.Co je laciné je drahé…
Dobré kabely, abyste s nimi nastartovali většinu aut, stojí kolem tisícikoruny.“
Liší se pro osobáky, náklaďáky i dodávky. „Čím větší auto, tím větší autobaterie.
Nabíjejte pravidelně
Autobaterii prospívá časté používání.
Pokud víte, že autem nebudete několik týdnů jezdit, baterku vyndejte, nebo aspoň odpojte.
Vybít ji dokážou i pouhé hodiny na přístrojovce.
Baterku je třeba udržovat nabitou, protože tím prodlužujete její životnost.
Prodávají se speciální dobíječe, které jsou natrvalo připojené k baterii a velmi malým proudem brání samovolnému vybíjení.
Nabíječ se hodí také jako záložní zdroj pro zachování obsahu paměti, takže můžete odpojit akumulátor bez ztráty nastavení kódů vozu nebo autorádia.
Pokud nabíječ nemáte, je třeba akumulátor pravidelně nabíjet (přibližně jednou za měsíc).
Vypněte zapalování i všechny elektrické spotřebiče. Nejprve odpojte kostřený vývod (minus).
Baterii nabíjejte v dobře větraných prostorech, uvolňuje se při něm vodík a kyslík, jejichž směs je velmi výbušná.
Proto se také při nabíjení nesmí manipulovat s ohněm a pozor se musí dávat i na jiskry.
Nabíjí se stejným napětím, jaké má baterie, proudem o velikosti jedné desetiny kapacity baterie.
Po skončení nabíjení nechte akumulátor pár hodin v klidu, aby se rozptýlil přebytečný vodík a nedošlo k výbuchu.
Při montáži nové baterie dbejte na správnou polaritu, kladný pól je většinou červený.
Plusový kontakt bývá o něco silnější než minusový. Nejprve připojte kladný pól, potom záporný.
Vývody baterie udržujte čisté a bez koroze, svorky musí být dobře utažené a zapadat do sebe celou plochou.
Nezapomeňte baterku správně upevnit.
Běžná kontrola
Baterie
Nároky na baterii jsou v zimním období obzvlášť vysoké.
Při nízkých teplotách má totiž k dispozici pouze část kapacity potřebné pro startování. Vybitá baterie může již při několika stupních pod nulou zamrznout.
Proto doporučujeme baterii před začátkem chladného ročního období nechat zkontrolovat
v naší Autodílně, popř. nechat ji nabít a svorky pólů nechat vyčistit a řádně dotáhnout. Dále by se měla zjistit hustota elektrolytu a eventuálně doplnit destilovaná voda. Vyplatí se také vozit s sebou v zimě startovací kabely.
Stěrače
Bývají často neprávem považovány za méně důležité součásti vozidla. Pomyslete ale na to, že na kvalitě viditelnosti závisí Vaše bezpečnost. Obecně se doporučuje výměna stíracích lišt jednou až dvakrát do roka. Je třeba zkontrolovat funkčnost stěračů a doplnit nemrznoucí kapalinu.
Chladicí systém
Vedle kontroly hustoty a stavu chladicí soustavy je velmi důležitá také kontrola množství a koncentrace nemrznoucí směsi
v soustavě a eventuální doplnění chladicí kapaliny. Koncentrace mrazuvzdorného prostředku v chladicí kapalině musí být min. 40%.
Monopol autorizovaných servisů zrušen
Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začala platit od 1. června letošního roku. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013. „Věřím, že nová pravidla přinesou spotřebitelům řadu výhod, především pak snížení nákladů na opravy a údržbu aut, které nyní představují velkou část výdajů za vůz,“ řekl eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podle Bruselu tvoří náklady na servis a údržbu vozu až 40 procent celkových výdajů automobilistů.Podle Petry Šafkové z expertní automobilové skupiny PricewaterhouseCoopers ČR budou muset nyní značkové servisy začít bojovat o zákazníky i jinými nástroji než jen logem značky nad vchodem. „To znamená neustále rozšiřovat podporu prodeje a zaujmout zákazníky například získáváním různých certifikací a garancí kvality. Prodejci nových vozů budou i nadále motivováni výrazněji propojit své aktivity se značkovým servisem, neboť u samotných záručních oprav bude možné trvat na autorizovaném servisu,“ dodala. Podle expertky na soutěžní právo z advokátní kanceláře Ambruz & Dark Markéty Peňázové si zákazníci sice budou moci vybrat servis podle svého, u záručních oprav ale může výrobce i nadále trvat na povinnosti obrátit se na autorizovaný servis.Evropská komise rovněž zmírnila některá omezení pro prodej aut, která ale začnou platit až od 1. června 2013. Brusel od této úpravy slibuje snížení nákladů i pro automobilky, protože v současnosti tvoří až třetinu ceny vozu náklady na distribuci. Podle nových pravidel budou moci výrobci více ovlivnit svou distribuční síť. Bude pro ně také výrazně jednodušší získat výjimku z evropských pravidel. Ta však bude platit maximálně pět let a získat ji budou moci například jen výrobci, jejichž podíl na trhu nepřesahuje 30 procent.
Škoda VOS
Zákaz pro neekologické vozy
Ve městech možná budou zóny se zákazem pro neekologické vozy