Kdo odpovídá za provoz vozidla
Kdo odpovídá za provoz vozidla
bez povinného ručení?
Vozidlo zapsané v Registru vozidel musí být celou dobu pojištěno povinným ručením. Současně provozovatel (resp. řidič) vozidla nesmí vozidlo provozovat na pozemní komunikaci, není-li povinné ručení sjednáno. Povinnosti sjednat povinné ručení se vlastník (spolu s provozovatelem) nezprostí a společně odpovídají za příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Odpovědnost vlastníka vozidla za provoz vozidla bez povinného ručení, je-li vlastník odlišný od provozovatele (potažmo řidiče), však ani nenastane, a to i díky rozsudku Nejvyššího správního soudu sp. zn. 7 As 187/2020 ze dne 20.10.2021. Nově správní orgány budou za provoz vozidla bez povinného ručení správně pokutovat toliko provozovatele (potažmo řidiče), nikoli vlastníka. Tedy, nebudou-li správní orgány dále chtít postupovat nezákonně a nově i v rozporu se soudní judikaturou.
Kdo odpovídá za provoz vozidla bez povinného ručení?
Upozornění – Vážení zákazníci
Vážené zákaznice, vážení zákazníci,
jsme rádi, že i v této těžké době můžeme společně pomáhat motoristům zachovat jejich možnost pohybovat se autem. Snažíme se Vám i ve ztížených podmínkách co nejvíce pomoci a prosíme Vás, abyste maximálně dodržovali všechna nařízení ohledně hygienických opatření na ochranu vašeho i mého zdraví.
Pokud budete předávat nebo vyzvedávat automobil, prosím Vás o dodržování několika základních pravidel:
- Příjem vozidla bez roušky nebo jiného ochranného prostředku nebude uskutečněn
- Dodržujte bezpečnou vzdálenost 2 metry
- Dbejte na vzájemnou ohleduplnost: vstup do dílny nebude možný.
- K provizornímu pultu u dveří prosím přistupujte až po vyzvání
- Předávat si informace o vozidle, budeme jen po telefonu nebo emailem.
- Plaťte pokud možno převodem, ne bankovkami
- Po převzetí vozidla, bude automaticky udělána dezinfekce a antibakteriální ochrana ozonem
Děkujeme, že respektujete tyto pokyny, které slouží pro Vaši bezpečnost i ochranu nás
Přání všem našim klientům
Od roku 2018 STK
Prodej auta a jeho odhlášení
Nejprve je třeba uvést, že povinnost odhlásit vozidlo při jeho prodeji je povinností prodávajícího. Ten k tomu potřebuje standardní doklady (tj. technický průkaz, osvědčení o registraci a doklad o pojištění). Příslušný registr vyznačí do technického průkazu odhlášku na nového majitele, kterého prodávající ve formuláři uvede a tím je pro prodávajícího celá věc vyřešená.
Takto jednoduché situace ale nenastávají vždy, neboť řada prodávajících prostě odevzdá s autem kupujícímu doklady a pak je překvapena, že k odhlášení nedošlo. V této souvislosti je nutno si uvědomit, že kupující nemůže sám (i kdyby chtěl) provést odhlášení na sebe, neboť to je právní úkon prodávajícího. Prodávající to může vyřešit tím, že dá kupujícímu plnou moc na provedení odhlášení, k tomu ale musí dát i všechny doklady, čímž ztrácí kontrolu nad tím, jestli kupující přihlášení skutečně provede.
Pokud si proto prodávající chce být 100%ně jistý, že k odhlášení dojde, měl by odhlášení provést po podpisu kupní smlouvy a uhrazení kupní ceny sám a žádná překvapení se nekonají. Pokud to neudělá a prostě odevzdá doklady kupujícímu, může se stát, že ten auto neodhlásí vůbec a vozidlo bude i nadále registrováno na prodávajícího.
V této souvislosti je nutno uvést, že to není samo o sobě žádný větší problém. Údaje v registru vozidel jsou pouze evidenční a nejsou s nimi spojeny žádné věcně-právní důsledky. Kdo je tedy vlastníkem vozidla, určuje smlouva a její podmínky a nikoli zápis v registru vozidel nebo technickém průkazu. Pro původního vlastníka tedy z takového zápisu neplynou konkrétní povinnosti např. v podobě povinnosti mít sjednáno povinné ručení nebo odpovědnost za to, co se děje s vozidlem apod., v danou chvíli totiž po prodeji už není ani vlastníkem nebo provozovatelem vozidla. Co však dělat, když prodávající doklady odevzdá a kupující s ním dál nekomunikuje a prodávající by rád přepis dotáhnul do konce?
Nejlepší je zastavit se na registru vozidel a nechat si vystavit duplikáty dokladů, na základě kterých pak odhlášení prodávající provede a tyto doklady postoupit kupujícímu. Tím dojde ke změně v registru vozidel a původní vlastník již nebude obesílán pojišťovnami, policií nebo obecními úřady ohledně přestupků s vozidlem, povinného ručení apod. Samozřejmě je při prodeji auta nutno dbát na to, aby prodávající oznámil pojišťovně, že auto prodal (pošle kopii kupní smlouvy) a povinné ručení zanikne k doručení takového oznámení. Pokud to prodávající neudělá, je jedno, že auto prodal, pořád musí platit povinné ručení.
Závěrem je třeba ohledně přepisu říci, že doba na změnu údajů v registru je 10 pracovních dní od vzniku skutečnosti, která zakládá změnu zapisovaného údaje. S nedodržením této lhůty jsou sice spojeny i sankce, ale není přiliš pravděpodobné, že by byly uplatněny
Auto, které řídí samo
Poninná výbava auta v roce 2018
od 1. 1. 2018 je stejná jako v minulém roce. Příjemným faktem zůstává, že změny, které nedávná novela nařizuje, jsou spíše změny k lepšímu než k horšímu, jak bývá obvyklejší.
Povinná výbava se zjednodušila a odpovídá moderním trendům. Změnil se například obsah lékárničky, ale co je podstatnější – přibyla povinnost reflexní vesty, ale naopak již není nezbytné, aby součástí povinné výbavy byla náhradní pneumatika. Místo toto stačí speciální sada na opravu kol, umožňující defekt provizorně opravit tak, aby bylo možné s autem dojet do servisu.
Změny z novely se týkají nejen automobilů, ale také motocyklů. Majitelé nyní nemusí mít ve výbavě náhradní žárovku a nástroje k výměně. Nadále zůstává povinná náhradní pojistka.
Povinná výbava musí odpovídat předpisům. Nejde jen o to, aby byla kompletní – důležité jsou také drobnosti. Nejvíce problémů pak tradičně dělá lékárnička. Dokonce i jen fakt, že je její obsah prošlý, vám může vynést pokutu. Je proto ideální nechat si lékárničku sestavit v lékárně místo kupování hotové lékárničky, která by nemusela odpovídat předpisům. Za porušení zákona o povinné výbavě je pokuta ve výši až 2000,- Kč. Jedinou útěchou sankciovaného majitele vozidla pak bude, že nepřijde o velmi cenné body.
Letošní ročník ankety Auto roku 2018 v ČR
Letošní ročník ankety Auto roku 2018 zná své finalisty. Do pětice se dostala Škoda Fabia i Volkswagen Passat.
Do letošního ročníku ankety Auto roku v České republice bylo odbornou novinářskou porotou vybráno 34 automobilů, ze kterých do finálového kola postupuje pouhých pět. Z nich pak vzejde nový vítěz, tak jednoduché to ale nebude.
Zatímco v prvním kole ankety si museli novináři z nominovaných vozů jednoduše vybrat bez uvedení důvodů, volbu v druhém kole budou muset zdůvodnit. O vítězi se rozhodne podle známého klíče, kdy každý z novinářů mezi vozy rozdělí 25 bodů, přičemž jednomu modelu může dát maximálně deset.
Absolutním vítězem se stala Škoda Karoq s počtem bodů 1141 Na druhém místě se umístilo BMW 5 s počtem bodů 1123 Na třetím místě se umístil Opel Insignia s počtem bodů 1078 Na čtvrtém místě se umístila Kia Stinger s počtem bodů 982 Na pátém místě se umístilo Subaru Impreza s počtem bodů 926
|
|||