Auta dostanou barevné značky

 

 

Od prvního prosince letošního roku musí všichni dealeři nových aut v Německu přidat k nabízenému zboží visačku známou z prodejen lednic, myček nebo jiného elektrozboží. Barevné pruhy a písmena známá z ledniček, myček nebo praček dostanou také auta

Hned od začátku budí nový zákon spoustu negativních reakcí. Auta se totiž budou rozdělovat podle jednotlivých tříd a v jejich mantinelech se auta označkují.

A tak nebude neobvyklé, když miniauto se spotřebou šest litrů paliva dostane červené označení, ale velké SUV s o litry vyšším apetitem se bude pyšnit zelenou visačkou.Barvu na škále od ekologické zelené po k přírodě nešetrnou červenou přiřadí legislativa k autům na základě údajů o spotřebě paliva a s tím souvisejícími emisemi CO2.Ekologické organizace i německý autoklub ADAC  zákon kritizují. Velké, často těžké a na spotřebu benzinu či nafty náročné vozy SUV se ocitnou paradoxně v lepším světle, než si zaslouží.

„Jejich velká hmotnost se stane jakousi výhodou,“ řekl pro on-line verzi týdeníku Der Spiegel Wolfgang Lohbeck, automobilový expert organizace Greenpeace. Zástupci ADAC hovoří o zmatení nebo přinejmenším znejistění zákazníků kupujících automobily.

Zelené označení anebo písmeno A či A+, jak je znají lidé z prodejen elektrického vybavení domácností, nedostanou auta jen na základě údajů o spotřebě paliva. Německá vláda totiž přijala nápad používat složitý přepočet, který bere v úvahu hmotnost vozidla. Proto se podle magazínu Der Spiegel může stát, že velké SUV vážící 2,5 tuny dostane zelenou značku.

Minivozítko do města s mnohem nižší spotřebou, ale s pouhými 900 kilogramy si podle výpočtu úředníků zaslouží červenou visačku a negativní označení písmenem G.Porovnání a přidělení energetické náročnosti aut bude totiž probíhat v rámci jednotlivých hmotnostních kategorií vozidel.

Ministerstvo, které zákon připravilo, ho obhajuje kvůli zjednodušení při výběru auta. „Větší transparence povede k větší konkurenci a ke snížení emisí,“ hlásají němečtí úředníci do médií.

Autoklub ADAC, který hodnotí auta po stránce vypouštěných škodlivin a sestavuje žebříčky ekologických aut, proti nové legislativě hlasitě protestuje. Malá auta s nízkou spotřebou dostanou často červenou, větší auta s velkou spotřebou budou označená zelenou,“ varuje Christian Buric z ADAC. Nejen podle něj budou zákazníci v showroomech zmatení a celá podstata označování aut podle energetické náročnosti selže.

 

 

 

 

Leave a Reply