CO JE NOVÉHO? Vyřazení auta z provozu
Kdo chtěl v posledních deseti letech vymazat vozidlo z úředního registru, ocitl se v zajetí paragrafů. Mnozí to řešili uložením do depozitu na „neurčito“. Rok 2015 to znemožní.
Pokud máte na úřadě dlouhodobě odloženy registrační značky od vozidla, které chcete jednou ještě zprovoznit, doporučujeme rychle jednat. Od 1. ledna 2015 totiž vstoupí v platnost novela zákona O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která takto zapomenutá auta či motorky zruší navždy. Nikdy už je pak nepůjde legální cestou zase přihlásit!
Jednodušší proces
Součástí obsáhlé novely zákona č. 56/2001 Sb. jsou i registrační značky na přání či větší dohled nad STK. Jenže platnost těchto novinek byla před dvěma týdny posunuta až na leden 2016.
Zůstává ale to nejdůležitější – mění se pojmy jako trvalé a dočasné vyřazení a přibylo slovíčko „zánik“. Spolu s tím se budou dít věci: vozidla uložená v depozitu ke dni 1. 1. 2015 budou prohlášena za „vyřazená z provozu“. Cílem je odplevelit registr, kde figurují podle odhadů desetitisíce neexistujících vozidel. Pokud už tam totiž leží delší dobu než 18 měsíců (dosud šlo depozit využít jen na dvanáct měsíců plus prodloužit o šest), budou úplně vyřazena coby zaniklá! Pozor na to, podle přechodného ustanovení mají majitelé čas do konce roku 2015, aby oznámili místo a účel využití vozidla. Pak už to nelze zvrátit.
Týká se to i vlastníků vozidel v polopřevodu, kteří musí přepis dokončit do 31. 6. 2015. Podle stávající legislativy prodávající své vozidlo odhlásí a kupující ho na sebe do 10 dnů musí přihlásit. Jenže za nesplnění není sankce, a tak se ve fázi tohoto „polopřevodu“ nacházejí tisíce „nedohlášených“ aut. Novela zavádí přepis v jednom dni na jednom pracovišti. A pokud nebudou stávající nedohlášená vozidla včas přepsána na nového majitele, budou zrušena. Křičí autobazary, kterým to znemožní vykupovat auta a nedohlašovat je.
A ještě jedna novinka: v případě zániku povinného ručení máte 14 dnů na uzavření nového. Jinak vám úřad vozidlo vyřadí. Započítává se do toho i doba před platností novely, takže hned zkraje ledna 2015 dostane možná řada majitelů výzvu k odevzdání značek na úřad. A když neuposlechnou, dostanou pokutu do 50 000 Kč. Stejná teď bude mimochodem hrozit i za nenahlášení změny na úřadě – třeba přelakování vozidla.
Jednorázová vlna výmazu
Novinka na druhou stranu představuje řešení pro všechny, kteří se snaží již delší dobu vyřadit neexistující auto či motorku. Až do roku 2004 totiž jednoduše stačilo odevzdat registrační značky plus malý techničák a vozidlo odhlásit, zatímco zůstalo doma na náhradní díly. Posledních deset let to ale nešlo bez dokladu o ekologické likvidaci. Jakmile jste si chtěli vozidlo ponechat a zrušit ho v registru, nebylo to legálně možně. Tedy až do loňského roku existovala jedna finta: odpřísáhnout, že vozidlo plní jiný účel, třeba jako včelín nebo prolézačka. Jenže ani to už nejde. Proč to tedy tak dlouho nešlo, a najednou jde? „Současný stav plně implementuje evropskou směrnici o vozidlech s ukončenou životností, podle níž je vozidlo možné vyřadit pouze na základě potvrzení o převzetí do zařízení na ekologické zpracování autovraků. Tato varianta však neřeší některé životní situace. Proto ministerstvo dopravy navrhlo úpravu tak, aby bylo možné vozidlo vyřadit z provozu a ponechat si ho pro vlastní účely pro provoz mimo komunikace,“ dostalo se nám na vysvětlenou z ministerstva životního prostředí, které je garantem likvidace vysloužilých autovraků. Jenže současně tento resort hlásí, že od počátku nesouhlasil s některými partiemi novinky. Například s použitím pojmu „zničení“ vozidla, díky němuž je možné jej odhlásit i bez dosud nutného dokladu o likvidaci. „Zničení není v podmínkách České republiky možné a právě v případě havárie nebo živelné pohromy je nutné předat automobil, respektive jeho torzo, k ekologickému zpracování,“ vysvětluje Dominika Pospíšilová z ministerstva životního prostředí. Dále resortu vadí, že v případě vyřazení z provozu delšího než 12 měsíců v kuse bude stačit „jen“ každý rok prokázat místo a účel jeho využití (úředníci mohou jít na kontrolu!). „V některých případech má toto opatření své opodstatnění pro sběratelství, použití automobilu k zemědělství na soukromém pozemku, pro úpravu sportovišť a jiné. Ovšem obáváme se, aby nedocházelo ke zneužívání institutu a poškozování životního prostředí,“ končí Pospíšilová.