Jeep Compass 2,2 CRD

 

 

Jeep Compass 2,2 CRD

 

Po pěti letech přichází výrazný facelift Jeepu Compass.

Modernizovaný model přináší design dle nového směru značky Jeep, technika je posledním evolučním stupněm kooperace Chrysleru s Mitsubishi a Mercedesem. Nástupce již bude disponovat podvozkem i motory sdílenými s modely skupiny Fiat.

Kompaktní platforma Project Global je proto namísto dosavadního dvoulitrového turbodieselu od VW (2,0 TDI o výkonu 103 kW) nově osazena motorem 2,2 CRD původem od Mercedesu. Nová pohonná jednotka navíc přináší prodloužení servisního intervalu z 15 na 25 tisíc km a také zvětšení maximální přípustné hmotnosti brzděného přívěsu z 1600 na 2000 kg.

V rámci dne otevřených dveří, pořádaných při příležitosti otevření nového multibrandového autosalonu Motortec v Brně, jsme nový Compass poprvé vyzkoušeli v domácích podmínkách. Ke zkušební projížďce na klikatých cestách severně od Brna jsme zvolili potenciálně nejžádanější verzi – silnější turbodiesel o výkonu 120 kW ve spojení s manuální převodovkou a pohonem 4×4 Freedom Drive I (připojitelný automaticky skrze elektromagnetickou lamelovou spojku s možností manuální volby uzamknutí).

 

  • Jeep Compass – srovnání motorů 2,2 CRD a 2,0 CRD
  • Motor 2,2 CRD (2011) 2,0 CRD (2010)
  • Dodavatel Mercedes-Benz Volkswagen
  • Převodovka 6M 4×4 6M 4×4
  • Zdvihový objem [cm3] 2143 1968
  • Válce/ventily 4/4 4/4
  • Vrtání x zdvih [mm] 83,0 x 99,0 81,0 x 95,5
  • Kompresní poměr 16,5:1 18,5:1
  • Největší výkon [kW/min-1] 120/3600 103/4000
  • Největší toč. mom. [Nm/min-1] 320/1400-3600 310/1750-2500
  • Max. rychlost [km/h] 201 189
  • Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,9 11,0
  • Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 6,5
  • Poh. hmotnost [kg] 1680 1615

Agregát o objemu 2143 cm3 je zástupcem nejnovější konstrukční řady OM 651. Pro aplikaci v Jeepu se ale dočkal specifického naladění – výsledkem je výkon 120 kW (o 20 kW víc než nejsilnější jednoturbová verze Mercedesu) a točivý moment 320 Nm (o 40 Nm méně). Oč je ale špičková hodnota točivého momentu nižší, o to je širší její spektrum otáček – konkrétně od 1400 do 3600 min-1.

 

Zajímavostí také je fakt, že Jeep Compass je prvním modelem s příčně uloženým motorem OM 651. Mercedes-Benz sám zatím tento čtyřválec používá jen v modelech s motorem podél, v příčné zástavbě se ale vznětový 2,2litr například objeví ještě letos v nové třídě B.

 

Leave a Reply