Zima nás nezaskočí

           
Zima se teprve probouzí, až se teploty podívají pod nulu, prověří vaší autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely. 
Zdroj: http://auto.idnes.cz/zimni-autoskola-pecujte-o-autobaterii-a-startovacich-kabelu-se-nebojte-13e-/pneu.asp?c=A101105_142203_pneu_fdv          
Zima: teploty pod nulou, prověří vaší autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Pokud auto ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.          
           
           
Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. 
Prvním špatným znamením,může být to, že startér hůř točí.     
V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v naší autodílně, kde ji změříme, případně dobijeme. 
Pokud zjistíme, že je vybitá , rovnou vám ji vyměníme za novou.   
 
Ilustrační foto          
           
           
Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun. U těch lepších, které potřebujete třeba do terénich aut s bohatou elektrovýzbrojí nebo náročnou audiosoustavou, můžete najít ceny až kolem sedmi tisíc.           
Jaká baterie do vašeho auta patří, zjistíte v návodu, určitě vám poradí prodejce nebo mechanik. Pokud do vozidla dáte baterii s vyšší kapacitou, než jakou předepisuje výrobce, nic se neděje. Dokonce se zlepší startovací schopnosti a také se prodlouží její životnost.           
V naší autodílně vám zároveň zjistíme, zda správně funguje dobíjecí soustava auta a odhalíme  případnou závadu.           
Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší  vzdálenosti.          
Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji.          
Když ráno startér ani neškytne, můžete staré auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku).           
Auto s katalyzátorem – roztahování nebo roztlačování rovnou zapomeňte. Při takovém pokusu nastartovat ,by mohl benzin proniknout do katalyzátoru,           
kde se vznítí a katalyzátor shoří. Jeho výměna je pak velmi nákladná.           
           
           
Startovací kabely          
           
           
Použití startovacích  kabelů.
Ty se připojí na baterii druhého vozu a vy s jeho pomocí nastartuje.
Pokud není akumulátor poškozený, stačí pár kilometrů jízdy k jeho nabití.
Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech.          
Naše autodílna je nedoporučuje, kupte ty nejsilnější . Z vlastní zkušenosti doporučujeme kabely v ceně od 1.000,-až2.000,-Kč výše.Např. ty,které prodávají . v OBI za 99,- Kč  mají průřez 0,85 mm2(což není nikde napsané.Mají tam napsaný startovací proud 150 A) místo min. 16.00 mm2 (ale raději 25,00 mm2).Těmito kabely nic nenastartujete, protože když budete volit startovací proud 120 A(např. bezín 1,6) tak vám vyjde při propočítání při 0 st. C úbytek napětí téměř 11 V,což znamená, že na startování máte pouze 1 V, takže starter pouze cvakne .A vy si myslíte, že je porucha v něm.Co je laciné je drahé…
 
Dobré kabely, abyste s nimi nastartovali většinu aut, stojí kolem tisícikoruny.“          
Liší se pro osobáky, náklaďáky i dodávky. „Čím větší auto, tím větší autobaterie.           
 Startovací kabely          
           
           
           
Nabíjejte pravidelně          
Autobaterii prospívá časté používání.          
Pokud víte, že autem nebudete několik týdnů  jezdit, baterku vyndejte, nebo aspoň odpojte.         
Vybít ji dokážou i pouhé hodiny na přístrojovce.          
Baterku je třeba udržovat nabitou, protože tím prodlužujete její životnost.         
Prodávají se speciální dobíječe, které jsou natrvalo připojené k baterii a velmi malým proudem brání samovolnému vybíjení.          
Nabíječ se hodí také jako záložní zdroj pro zachování obsahu paměti, takže můžete odpojit akumulátor bez ztráty nastavení kódů vozu nebo autorádia.          
Pokud nabíječ nemáte, je třeba akumulátor pravidelně nabíjet (přibližně jednou za měsíc).          
Vypněte zapalování i všechny elektrické spotřebiče. Nejprve odpojte kostřený vývod (minus).          
Baterii nabíjejte v dobře větraných prostorech, uvolňuje se při něm vodík a kyslík, jejichž směs je velmi výbušná.         
Proto se také při nabíjení nesmí manipulovat s ohněm a pozor se musí dávat i na jiskry.          
Nabíjí se stejným napětím, jaké má baterie, proudem o velikosti jedné desetiny kapacity baterie.          
Po skončení nabíjení nechte akumulátor pár hodin v klidu, aby se rozptýlil přebytečný vodík a nedošlo k výbuchu.          
Při montáži nové baterie dbejte na správnou polaritu, kladný pól je většinou červený.          
Plusový kontakt bývá o něco silnější než minusový. Nejprve připojte kladný pól, potom záporný.         
Vývody baterie udržujte čisté a bez koroze, svorky musí být dobře utažené a zapadat do sebe celou plochou.         
Nezapomeňte baterku správně upevnit.          
           
          
           
 
 

Leave a Reply