Nový model KIA Optima
Automobilka Kia se přidává k davu bezemisních vozů. Na autosalonu v Soulu tak ukázala koncept povinného elektromobilu.
Zobrazit galerii možná ještě zajímavější než elektrické vnitřnosti (které má dnes každý druhý koncept na jakémkoliv větším autosalonu) je ale vnější kabát. Za designem totiž nestojí nikdo jiný, než Peter Schreyer, bývalý šéfdesignér Audi.
KIA ho najala mimo jiné proto, aby se definitivně zbavila korejské tvarové příchuti. V devadesátých letech jste skutečně nepřehlédli, odkud její modely pochází, na přelomu tisíciletí se to mírně zlepšilo, ale teď se chce značka od svých východních designových kořenů zcela oprostit.
Stačí se podívat na nový model KIA Optima a je vidět, že to myslí vážně. Nicméně právě koncept Naimo se uvnitř honosí dřevem z korejského dubu, čalounění střechy je z korejského papíru Han-ji a nefritová barva připomíná Celadonskou keramiku, typickou pro starou Asii. Schreyer přiznává, že v tomto případě je koncept zemí původu ovlivněn záměrně, ale zjevně to nevadí – od současné modelové řady se odlišuje natolik radikálně, že vybízí k zamyšlení, kam se design značky KIA asi vydá. Na tyhle tvary bychom si ale pro nejbližší budoucnost příliš nevsadili.
Koncept skrývá spoustu technických zajímavostí, například nemá stěrače. Jejich funkci nahrazují vysokotlaké vzduchové trysky na spodní hraně čelního skla, které kapky deště prostě odeženou.
Místo klasických palubních přístrojů je před řidičem panel TOLED, transparentní displej z organických svítivých diod.
Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy, B-sloupek chybí a dělení dveří zavazadlového prostoru na dvě části už je out, takže jsou rozdělené na části tři.
Pohon zajišťuje elektromotor s výkonem 80 kW, což je 109 koní a točivým momentem 280 Nm. Maximální rychlost je slušných 150 km/h, ale důležitější je dojezd a dobíjení. Naimo má totiž pod podlahou Lithium Polymerové akumulátory o kapacitě 27 kWh, které mu zajišťují dojezd až 200 km a přitom se dají na 80% své kapacity nabít za „pouhých“ 25 minut. Pořád je to minimálně třikrát déle, než trvá obyčejné tankování, ale už je to lepší, než celá noc. Kromě režimu rychlého nabíjení má Naimo i bežný režim, který plně nabije