Lexus CT 200h

 

Ve městě je téměř bezvadný a mimo něj si neudělá ostudu. Má jediné slabé místo: Čtyřválec z Priusu není pro prémiový hatchback dost dobrý.

  • Radosti: Skvělý interiér; dobré řízení i podvozek; nízká cena a provozní náklady
  • Starosti:Velmi nepříjemný zvuk; pomalá převodovka; méně místa vzadu

Proč by vás měl Lexus zajímat

Segment C je bohatý na vozy, které můžeme označit přívlastkem prémiový. Stejně jako Lexus i vás by měly zajímat dva: Audi A3 a BMW řady 1. Japonci udělali své auto stylové a lákavě moderní po technické i designové stránce, útočí tedy na stejnou skupinu zákazníků jako BMW a Audi (nebo Volvo C30). CT 200h je konkurenceschopné a v mnoha ohledech dokonce lepší než soupeři. Do jeho konstrukce vložili u Lexusu obrovské úsilí, každý detail promysleli, vyzkoušeli, předělali a doladili nejlépe dvakrát. Jako vždy. Elektrická okénka těsně před dovřením zpomalí a páté dveře naberou po překonání rovnovážné polohy právě tolik energie, aby se samy zabouchly. Zní to jako hlouposti, jenže podobně bláznivou pečlivostí je auto doslova nasáknuté.

 CT je poprvé v historii Lexusu navržené především pro evropské zákazníky, ale karoserie vsází na japonský hi-tech styl. Ten možná právě přichází do módy. Vzpomeňte na Hondu CRZ, která svými tvrary boduje u nejmladších generací. Uvnitř auta najdete skrznaskrz evropskou kabinu, nijak výstřední, ale dokonale moderní. Nestyděli by se za ni ani u BMW, ani u Audi. Už základní výbava  přístroji potaženou kůží a kvalitní materiály najdete doslova všude. Příkladná je také kvalita  zpracování. Design s palubní deskou posetou tlačítky nesvědčí autům jako je sedan LS, ale v segmentu C funguje výborně.

Průměrně vzrostlí řidiči si na nepohodlí vpředu stěžovat nebudou, my vyšší máme jedinou připomínku: volant by měl jít přitáhnout o pár milimetrů blíž k tělu. Pozice za ním je však výborná. Sedadla umístili u Lexusu nízko a velkou péči věnovali také jejich tvaru. Jsou pohodlná a poskytují víc než dostatek bočního vedení. Tvar volantu patří k těm nejlepším. Méně pohodlí si užijí jen cestující vzadu, kde se nedostává místa hlavě ani kolenům. Pod sedadlem se totiž kromě palivové nádrže ukrývá velká Ni-MH baterie. Japonci tvrdí, že lavici posadili výš schválně, aby i malé děti dobře viděly vpřed. Ale vysoká podlaha kufru svědčí o něčem jiném, zvlášť když si dobře prohlédnete velkou schránku, ukrytou pod zadní polovinou podlahy.

Celkově je prostor srovnatelný s BMW řady 1, ale Audi A3 Sportback Lexus bez problémů překoná. U prémiových hatchbacků nejde o praktičnost tolik jako ve zbytku segmentu C, takže by to nemusel být problém. Pokud přeci jen plánujete výlet na lyže, přichází z Japonska dobré zprávy. Lexus CT 200h dostal sklápěcí zadní opěradla, bez nichž se větší hybridy LS a GS musí obejít. Nejmenší z hybridů Lexus praktický kufr potřebuje, pokud má oslovit aktivní mladé lidi. Základních 275 litrů (včetně schránky pod podlahou) je sice méně než 330 l BMW i 370 l Audi, ale prostor omezuje především už zmíněná vysoká podlaha. Do šířky i délky je místa dost.

Následující věty berte ve velkých uvozovkách, portugalské silnice mají do těch českých daleko, ale CT 200h nevyniká jen ve statických disciplínách. Podvozek se zdá být víc než dobrý. Lexus nemohl ignorovat preference zákazníků, kteří chtějí „sportovní“ tuhost, přesto dokázal udělat auto pohodlné. CT 200h si důstojně poradilo s každou nerovností po cestě, ať už šlo o spáry nebo výmoly. Jak zjistíte dál, sportovní nadání dokonale likviduje bezstupňová převodovka, ale podvozek samotný působí také v tomto ohledu povedeně. CT je poddajnější než řada 1 a dost zábavné, aby se nemuselo bát A3.

Hned v první zatáčce vám udelá radost také řízení. Japonci našli recept na elektrické posilovače, které byly dlouhá léta postrachem nadšených řidičů. Volant klade v každé chvíli právě takový odpor, jaký by klást měl, a dobrý pocit posiluje i vhodně zvolený převod. CT 200h má nejrychlejší řízení ze všech lexusů. Zatáčkami jej povedete stejně snadno, jako kteréhokoli ze soupeřů. Volant nepobral mnoho citu, ale právě citem by nás ještě mohl překvapit na českých silnicích.

Lexus nehodlá nabízet další varianty CT200h

Lexus IS-F 5.0 V8

Proč musí zůstat druhý

Odpověď na otázku co udělal Lexus špatně už známe. Ponořme se hlouběji do příčin a důsledků rozhodnutí nasadit pod kapotu CT 200h čtyřválec z Priusu. Pokud se vám zdá nedostatečný jeho výkon, vězte že sem by výtky směřovat neměly. Lexus plánuje prodat v celé Evropě kolem 25 000 vozů ročně. To je číslo ambiciózní na mladou japonskou automobilku, ale celkově skromné – řadu 1 si každý rok koupí dvě stě tisíc lidí a většina z nich jsou Evropané. Aby Japonci udrželi náklady pod kontrolou, postavili model kolem jediného motoru (ačkoli pod kapotu se prý teoreticky vejde i motor o objemu 2,4 l z hybridu Toyoty Camry). Protože nejsilnější prodeje v segmentu nabízí kategorie od 110 do 140 koní, vydali se do ní. Proto má CT 200h 136 koňských sil. Hůř se omlouvá citelný výkonový deficit auta, ale to nechť si rozhodne každý zákazník sám. Lexus zrychlí na stovku za 10,3 sekundy a pojede 180 kilometrů v hodině, zatímco podobně silné Audi A3 2.0 TDI i BMW 118d zvládnou devět sekund a 210 km/h.

Problém s náklady zároveň vysvětluje, proč přežilo pohonné ústrojí z Priusu zástavbu do Lexusu téměř beze změn. Vývojáři se místo nákladné rošády pod kapotou soustředili na zvukovou izolaci. Podali přímo heroický výkon, ale s vibracemi nepříjemného čtyřválce vedli od počátku nerovný boj. Uspěli jen částečně. Do sta kilometrů za hodnu o motoru neuslyšíte, pokud nezašlápnete plyn až do podlahy. Spojení tichá revoluce, které Lexus svému CT 200h zvolil za vlastní, je ve městě dokonale trefné. Mimo dálnici uslyšíte v kabině pouze svištění větru. Šum bude paradoxně kvůli absenci jiných zvuků výrazný, ale objektivně vzato je Lexus nadprůměrně tichý.

Bohužel si o to výrazněji užijete řev čtyřválce, jakmile auto potká sebemírnější kopec. V dálničních rychlostech bude variátor často posílat motor do vysokých otáček, aby udržel rychlost. Řada kolegů si stěžovala i na nedostatek výkonu CT 200h, ale auto není pomalé. Na plný plyn šplhá ručička rychloměru svižně vzhůru ještě v rychlostech přes sto třicet kilometrů v hodině. Akceleraci pouze úspěšně maskuje monotónní zvuk. Jediným skutečným problémem jsou zmiňované vibrace, které ucítíte především z podlahy skrz chodidla, a velmi nepříjemný zvuk motoru. Na monitoru to nevypadá tragicky, jenže hatchback za sedm set tisíc by měl kultivovaností vynikat, ne jen zametat pole.

O CT 200h zatím neuvažujte ani pokud máte sportovní ambice. Průzkumy ukazují, že nadšení řidiči jsou v menšině, takže je Lexus prozatím nechal stranou. Už víte, že podvozek i řízení jsou velmi dobré, ale variátor jejich snažení kazí. Každé ubrání plynu znamená okamžitý pád otáček, a když znovu přidáte, převodovce chvíli trvá, než motor znovu vzkřísí. Reakce pohonného ústrojí jsou i ve sportovním režimu ospalé. Pokud doufáte ve zlepšení, můžete CT držet palce. Lexus je zatím na vážkách, ale verze F-Sport má zřejmě dobré vyhlídky. S ní by auto dostalo pádla řazení, několik přednastavených stupňů a řešení všech problémů z tohoto odstavce. CT 200h by se tak mohlo stát důstojným soupeřem BMW, byť má jen pohon předních kol.

Leave a Reply