Nahradit rezervu v autě sadou na lepení ?
Neumíte měnit píchlé kolo? Zalepte ho.
Kde sehnat sadu?
Opravné sady s kompresorem se v Česku zatím dají těžko sehnat. Můžete to zkusit v autosalonech nebo u výrobce . Zájemci si ji mohou přivézt i z Německa, kde se běžně prodávají.
Lepicí sada pomůže jen při menších defektech.
- Lepicí sadyOpravný sprej Holts Tyre Weld Emergency Repair
- Výrobce: Holt Products, Velká Británie.
- Cena: 299 Kč
- Prodejce: Halfords
Práce se sprejem není složitá. Nejdříve jsme kleštěmi vyndali zbytek vrutu z pneumatiky a popojeli autem tak, aby díra byla dole a lepidlo do ní steklo. Pak jsme postupovali podle srozumitelného návodu na plechovce. Obsah se musí protřepat, pak se hadička z plechovky přišroubuje na ventilek kola. Ulomíte plastovou plombu a otočíte červeným ventilem o 90 stupňů ve směru šipky. Obsah se syčením „našumí“ do pneumatiky, zalepí díru a natlakuje ji. Když je plechovka úplně prázdná, otočíte zpět ventil – a je hotovo. Po naplnění byl v pneumatice tlak 2,3 baru, po 24 hodinách stání jsme naměřili už jenom 1,2 baru. Dojet do servisu se ale dá.
- Opravná lepicí sada s kompresorem ContiComfortKit
- Výrobce: Continental.
- Cena: 2 499 Kč
- Prodejce: Continental.
Sada se skládá z oranžového zásobníku s lepidlem a kompresoru s měřičem tlaku. I zde jsme odstranili zbytek vrutu z pneumatiky a popojeli s vozem tak, aby díra byla pod kolem. Šňůru kompresoru jsme zapojili do zásuvky autozapalovače. Postup opravy je velmi jednoduchý, podobný jako u spreje: pootočením se aktivuje zásobník s lepicí směsí, hadička se přišroubuje na ventilek kola a spustí se kompresor. Pneumatika se natlakuje na 1,8 baru a oprava je hotova. S opravenou gumou jsme ujeli 10 km, tlak klesl na 1,5 baru. Po opětovném dohuštění jsme jej zkontrolovali po 24 hodinách stání vozu a opět naměřili 1,5 baru. To je solidní, na takové pneu lze dojet do servisu.
- Opravná sada Auto Master Auto Repait Kit Set
- Výrobce: neuveden, „Čína“
- Cena: 85 Kč, koupeno na Aukro.cz.
Sada funguje úplně jinak než dvě předchozí, musíte k ní navíc mít kompresor nebo klasickou hustilku na pneumatiky, abyste ji po opravě mohli dofouknout. Problém je, že návod je pouze v angličtině a obrázky jsou rozmazané; musíte proto použít vlastní fantazii. Sada obsahuje dva nástroje – jeden průbojník na zvětšení díry do pneumatiky, jeden speciální držák, do nějž se navlékne těsnicí hmota (knot) a napěchuje se do díry (špice nástroje se ještě předtím pokape přiloženým lepidlem). Nástroj se pak z díry vytáhne – jde to těžko a nám při tom praskl. Sice jsme jej vytáhli, ale už se nedá použít. Přečnívající zbytek knotu se odřízne nebo odstřihne (nůžkami z lékárničky) a pneumatika se nahustí.
My jsme ji napumpovali na 1,8 baru; po 24 hodinách měla 1,5 baru, což je výborný výsledek. Je vidět, že i tato superlevná sada funguje, ale těžko ji doporučit někomu, kdo není zručný.
Nahradit rezervu v autě sadou na lepení pneumatik nebo nenahradit?
Každopádně do řady nových aut už výrobce ani rezervu nedává, u těch starších je to na nás. Získáme tak víc místa v kufru a nebudeme s sebou tahat zbytečné kilogramy navíc.
Jsou rezervy opravdu zbytečné?
Rezerva v autě - jistota .
Určitě tedy máme právo volby.