Deset zásad pro nižší spotřebu
Jedna obecná rada na to, jak jezdit autem levněji, neexistuje. Ale ve chvíli, kdy stojí benzin už 35 korun za litr, je dobré si říct, jak dosáhnout toho, že nebudete k pumpě muset tak často jak jiní řidiči se stejným typem vozu.
Samozřejmě je lepší, když máte novější typ vozu, který už má v sobě zabudované některé elektronické pomocníky pomáhající snižovat spotřebu. Například systém start&stop, který se už stává pomalu standardem. Nebo energeticky méně náročné svícení, ideálně LED diodami.
Ale i tehdy, pokud jezdíte poněkud starším vozem nebo autem od výrobce, který dosud ekologické pomocníky nenabízel, můžete spotřebu srazit dolů o desítky procent.
Upravit styl jízdy: Není absolutně nutné začít jezdit hlemýždím tempem. Zpočátku postačí uvědomit si několik drobností. Například při dojíždění ke koloně před semaforem je možné brzdit motorem, případně (pokud v tu chvíli jedeme do kopce) můžeme vyřadit rychlost a dojet setrvačností. Samozřejmostí je včasné řazení na vyšší stupeň, dobré je zapomenout na snahu o co nejrychlejší rozjezd od semaforů v křižovatce či na závodění s vozem v levém pruhu na dálnici. Takto lze dosáhnout spotřeby nižší minimálně o deset procent, řada lidí tak sníží četnost tankování.
Předvídat: Mnozí lidé v autě vyřizují pracovní záležitosti, telefonují, jedí, krášlí si obličej a podobně. Je pak jasné, že jim nezbývá moc času přemýšlet o tom, že se blíží zatáčka a že je třeba včas podřadit a brzdit motorem, že za horizontem bývá semafor a na něm obvykle červená. Na druhou stranu, ti, kteří takto přemýšlet dokáží, obvykle jezdí s nižší průměrnou spotřebou.
Plánovat cestu: Popojíždíme-li v zácpě, spotřeba jde dramaticky nahoru. Také projezdíme více, když spěcháme na dohodnutou schůzku a podvědomě tlačíme na plynový pedál více. V mnohém pomohou navigace, zvláště ty, které umí reagovat na dopravní zpravodajství, ale ještě lepší je vyjíždět s časovou rezervou. V tomto případě je konkrétní úsporu paliva odhadnout, ale jistě jste slyšeli o těch, kterým v zácpě na D1 v zimě došel benzin či nafta.
Vypínat motor. Systém start&stop to udělá za vás. Pokud ho ale nemáte, můžete prostě otočit klíčkem a motor vypnout. Určitě se to vyplatí u závor u nádraží, kde vlaky obvykle blokují silnici dlouho, také u přenosných semaforů, které bývají instalovány na opravovaných mostech kvůli zajištění kyvadlového průjezdu vozidel. Pokud je vůz používán téměř výhradně ve městě, může důsledné vypínání motoru pomocí systému start&stop uspořit půl litru i více.
Používat tempomat. Elektronika zajistí optimálnější přívod paliva do motoru, než to dokáže většina řidičů. Kromě toho, že vás správně nastavený tempomat může ochránit před pokutou (a ty adaptibilní dokonce i před nehodou), obvykle zjistíte, že vás cesta stála méně litrů než bez něho. Úspora díky používání tempomatu může dosáhnout zhruba půl litru na sto kilometrů.
Odlehčit auto. Pokud vozíte v zimě v kufru pytlík s pískem, lopatu, řetězy, popřípadě jinou výbavou, postupně nastává čas, abyste to uložili do garáže či do sklepa. I staré noviny a časopisy leccos váží a už starý Henry Ford říkal, že hmotnost auta je největším nepřítelem ve snaze o snižování spotřeby paliva. Čím menší vůz s menším motorem máte, tím více jsou nadbytečné kilogramy na spotřebě znát
Sundávat nosič. Většina z nás vyráží na kola nebo na lyže jen o víkendu. Přesto střešní nosič vozíme po celý rok. Přitom je třeba si uvědomit, že i vhodně zvolený tvar zpětného zrcátka, dokáže o desetinky snížit spotřebu paliva. Co potom asi udělá s průměrnou spotřebou neforemný nosič…To samozřejmě platí i o různě amatérsky vyrobených spoilerech a dalších ozdobách. I prázdný střešní nosič zvýší spotřebu o několik desetin, jízda s rakví či koly na střeše i o více než litr.
Dofouknout pneumatiky. Nejenže je jízda na podhuštěných pneumatikách nebezpečná, ale navíc se prodraží. Přitom vzduch se obvykle na čerpacích stanicích získá zdarma. Tady lze uspořit minimálně několik desetin litru. Pokud vás letos čeká koupě nových pneumatik, zkuste uvažovat o tom, zda by se pro vás nehodily ty se sníženým valivým odporem. Od renomovaných výrobců mají už i poměrně slušné jízdní vlastnosti.
Používat kvalitní palivo. Dlouhodobé používání nekvalitního paliva vede k tvorbě usazenin v motoru, což samozřejmě zvyšuje tření a následně spotřebu. To už vůbec nemluvíme o zkracování životnosti. Pokud navíc tankujeme palivo, které má nižší oktanové (u benzinu) nebo cetanové číslo (v případě nafty) a chceme jezdit stejně rychle jako dříve s kvalitním palivem, pak logicky musíme více šlapat na plyn… Odhad, o kolik nekvalitní palivo zhorší spotřebu, se zdráhají říct i kovaní odborníci. Záleží na tom, jak hodně je to které palivo nekvalitní. Minimálně však půjde o několik procent.
Měnit olej - Moderní vozy už olej takzvaně nežerou. Takže s jednou náplní jezdí desítky tisíc kilometrů. Jenže olej stárne, jeho mazací schopnosti se zhoršují, narůstá tření a opět spotřeba. Zvláště u vozů, které jezdí často krátké vzdálenosti se studeným motorem, se vyplatí mít kvalitní olej a měnit ho minimálně v předepsaných intervalech. I tímto způsobem lze spotřebu o několik procent snížit.
Sdílení: Facebook