Nezanedbávejte servis, zkontrolujte si brzdy
- Brzdy jsou na autě to nejdůležitější.Pokud cítíte při brzdění různé vibrace v pedálu, ozývají se pazvuky a zdá se, že auto začíná hůř brzdit, je třeba vše ihned překontrolovat.
- Brzdy musí fungovat za jakýchkoliv okolností bezchybně. K tomu patří i jejich pravidelná údržba.
- Brzdy můžeme občas zkontrolovat sami. Minimálně třeba když měníme zimní kola za letní. Když už máme ráfek dole, prohlédneme kotouč i obložení.Pokud zanedbáme výměnu destiček, může se poškrábat styčná plocha.
- Servis necháváme na odbornících, jestli jsou v pořádku.
- V servisech tloušťku kotouče měří profesionálové mikrometrem.
- Na kotouči jsou občas vidět velké fleky ve tvaru brzdové destičky, které mají rozdílnou barvu. Je to běžná věc. Když s autem zastavíme, může dojít k takzvanému přilepení destičky.Nemusíte se
- znepokojovat, jízdou se skvrny obrzdí.
- Pozor na různá zbarvení – do modra nebo do červena. Může to být znakem přehřívání kotouče, což může být zapříčiněno špatnou funkcí brzdového třmenu. Brzdová destička pak tlačí na kotouč a ten se přehřívá, což může vést až ke spálení brzdového kotouče. Brzdná plocha pak ‚zesklovatí‘ a zmenší se brzdný účinek.
- Rezavých žlutooranžových skvrnek, které se na kotoučích při deštivém počasí nebo při delším stání objeví, se nemusíme bát. Při jízdě se obrzdí, dokonce můžete při prvním zabrzdění slyšet drhnutí. Jedno dvě probrzdění, než tenkou vrstvu odstraníme.
Pouze při dlouhodobém stání mohou zůstat kotouče natolik narušené, že nezbude než je vyměnit. Například bazarová auta, která stojí bez hnutí dlouho, mívají problémy s kotouči.
Na okrajích brzdné plochy kotouče nesmí být hrana. Kotouč by měl být téměř hladký a hrana by měla být minimální.Pokud je kotouč chlazený, ve vnitřní části zkontrolujeme, zda nejsou vidět praskliny.
Když máme sundané kolo, brzdové destičky zkontrolujeme. Jsou uchycené v brzdovém třmenu a právě ony při brzdění tlačí na kotouč a nutí auto zpomalit. Vezmeme baterku, najdeme otvor ve třmenu, kterým je destička vidět, a podíváme se, jak je tlustá. Obecně by tloušťka nových předních destiček, které jsou zatěžované mnohem víc, měla být kolem 10 milimetrů. Kontrolujeme obě destičky. Může se stát, že vnitřní a vnější destička budou rozdílně sjeté.
Pozor na vibrace a neznámé zvuky.
Pevný interval výměny brzdových komponentů neexistuje. Není to udané v nějakých návodech, předpis na interval výměny oficiálně neudávají ani výrobci, ani servisy. Je to závislé jen na provozních podmínkách vozu.
Že je brzdy vyměnit, určí servis. Kdo jezdí po dálnici, nepotřebuje tolik výměn jako ten, kdo jezdí jen po městě.
Že jsou brzdy zralé na výměnu, nám novější auta ohlásí kontrolkou na přístrojové desce. U starších aut musíme jejich opotřebení rozpoznat sami.
Nerovnost nebo poškození kotouče se projeví vibracemi,“ varuje technik. „Vyzkoušíme to tak, že při rychlostech přibližně od 70 do 90 kilometrů v hodině zkusíme intenzivně brzdit. V případě, že vibruje pedál, volant nebo celé auto, je brzdový kotouč zvlněný a je třeba ho vyměnit,“ radí Petr Mošnička. V případě opotřebených destiček se najednou ozve drhnutí nebo jiný zvuk, který neznáme.
A na závěr nepsané pravidlo servismanů: Brzdové destičky se mají měnit vždy s kotoučem.